• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Menu
Zoeken
Inloggen

Nursing.nl | Nursing voor verpleegkundigenNursing.nl | Nursing voor verpleegkundigen

Waarmee maken wij jou steeds beter?

  • Praktijk
  • Werk
  • Challenge
  • Congressen
  • Abonneren
  • Nursing
    • Home
    • Praktijk
    • Werk
    • Challenge
    • Congressen
  • Service
    • Veelgestelde vragen
    • Contact
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Inloggen
    • Wat is de Nursing Challenge?
    • Mijn profiel
  • Meer Nursing
    • Nieuwsbrieven
    • Shop
  • Vacaturebank
    • Vacatures
    • Vacature plaatsen

IVV- 'vangnet'

IVV- 'vangnet'

Gepubliceerd op: 5 november 2007

Bij ons op de afdeling werken we met het IVV- schap (individuele verantwoordelijke verpleegkundige) Het streven is dat ieder patiëntje een IVV’er aangewezen krijgt. Meestal is dat degene die ook de opname doet of de anamnese afneemt.

 

Op de vorige afdeling waar ik gewerkt heb, werkten we ook met het IVV-schap. Toen ik op de kinderafdeling kwam werken merkte ik dan ook verschillen in de werkzaamheden rondom IVV’er zijn. Zo was ik gewend om een patiënt gedurende de opname te begeleiden, zoveel mogelijk bij gesprekken aanwezig te zijn en daarnaast samen het zorgplan op te stellen. Althans, in theorie, want de uitvoering in praktijk was er nauwelijks naar. Ik merkte dat we als team niet op één lijn zaten als het ging om IVV- schap en dat frustreerde.

Toen ik op de kinderafdeling kwam werken gingen mijn ogen open. Ik zag hoe het wel moest en vooral ook wat voor een positief effect het had. Ouders die met vragen naar ‘hun’ verpleegkundige konden stappen, maar daarnaast ook de continuïteit van zorg voor de chronisch zieken. Toch laat het aanstellen van de IVV’er nog wel eens op zich wachten.

In mijn opleiding word ik ook getoetst op de uitvoering van het IVV-schap. Zo heb ik nog een groot verschil opgemerkt bij de vorige afdeling en de kinderafdeling. Op de afdeling waar ik hiervoor werkte, was ik gewend om met de patiënt een termijn af te spreken wanneer hij of zij gebeld zou worden. In zo’n telefoongesprek werd dan nog even terug gekeken op de opname en hoe de overstap naar huis was gegaan. Daarnaast was het vanuit de afdeling een blijk van attentie en dat stelden patiënten altijd zeer op prijs. In een bericht op Nursing.nl lees ik dat uit een onderzoek is gebleken dat patiënten zo’n telefoontje inderdaad waarderen en dat ze het bij een volgende opname zeker weer zouden willen.

Op de kinderafdeling worden alleen de OK patiënten de volgende dag gebeld. Hoe het gaat, of ze niet misselijk zijn, geen koorts hebben en hoe het gaat met de pijn. Ook dit wordt als zeer prettig ervaren. Maar ik ben van mening dat het voor meerdere patiëntjes mag gelden. Misschien een onderwerp om mijn kwaliteitsproject op los te laten, tevens voor de opleiding…

Het IVV-schap: hoe denk jij erover?

Gepubliceerd op: 5 november 2007
Door: exed-admin

Thema:

Tags:

Bejegening Omgaan met patiënten selecteren

Lees Interacties

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account

Newsletter

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en vakinhoudelijke artikelen?

Schrijf je dan in voor een van onze nieuwsbrieven.

Aanmelden

Footer

Meer nursing

Abonneren

Gratis proefabonnement

Shop

Contact

Volg ons op

Adverteren

Personeeladvertentie

Adverteren & partnerships

Nursing nieuwsbrief

Twee keer per week de nieuwste artikelen van Nursing in je mail? Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief!

© Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Nature

  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Voorwaarden
  • Cookie voorkeuren