Betrokken en goed opgeleid personeel is wederom doorslaggevend voor de kwaliteit van zorg. Dat blijkt uit de ranglijst van verpleeghuizen van de Volkskrant.
Het oordeel van bewoners loopt niet gelijk op met de zorginhoudelijke kwaliteit van een instelling. Verpleeghuizen met gelukkige bewoners leveren niet per se betere medische zorg dan instellingen waar de tevredenheid laag is. Tussen de zorgprestatie en de tevredenheid van bewoners bestaat nauwelijks een relatie.
Kleine instellingen doen het beter
Het is de derde keer dat de ranglijst door de Volkskrant is gemaakt. Voor het eerst heeft de redactie ook het oordeel van bewoners, dan wel van familie van demente bewoners meegenomen. De meningen van cliënten en de zorginhoudelijke aspecten van de 321 verpleeghuizen en 947 verzorgingshuizen staan naast elkaar. De ranglijst bevestigt de trend van de eerdere ranglijsten, dat kleine instellingen het beter doen dan grote, en dat instellingen op het platteland het beter doen dan in de stad.
Winnaars
De Volkskrant-ranglijst wijst twee koplopers uit: verpleegunit De Klink in het Friese Metselawier en verzorgingshuis Jacobs Gasthuis in Schiedam. Uit de interviews van de Volkskrant wordt duidelijk dat betrokken en kwalitatief goed personeel erg belangrijk is in het oordeel van de bewoners.
Zorg en Welzijn
Door: redactie Nursing
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account