De verpleegkundestudenten aan ROC Leiden zijn niet de enige studenten met een lesurentekort. Volgens de MBO Raad hebben meerdere ROC’s die verpleegkundestudenten opleiden middels een bbl-traject te maken met dit lesurentekort door veranderde regelgeving.
‘Het probleem van de studenten van ROC Leiden is ons bekend. Het is een probleem dat landelijk speelt. Meerdere ROC’s komen in de knel door aangepaste regelgeving. We weten niet om hoeveel studenten het gaat en het lesurentekort verschilt ook per school. Sommige scholen moeten 200 uur per student inhalen, andere meer dan 500′, zegt Marije Hulsbosch, woordvoerder van de MBO Raad.
Verschillende wetten
Volgens Hulsbosch werden er lange tijd twee normen voor het aantal lesuren gebruikt: de Wet educatie en beroepsonderwijs (WEB) en de Wet op de beroepen individuele gezondheidszorg (BIG). In Europese regelgeving uit 2011 staat dat studenten tijdens de opleiding ten minste 1535 klokuren aan theoretisch onderwijs moeten volgen, de norm van de BIG. Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) waarschuwde in de zomer van 2013 al dat er met name in de bbl-opleiding voor verpleegkundigen meer theorie-uren nodig waren.

Studievertraging voor Leidse mbo-v studenten
Vierdejaars mbo-verpleegkunde studenten van het ROC Leiden lopen een flinke studievertraging op door een lesurentekort. Lees meer >>>
Onvoldoende uren
‘Destijds was er veel onduidelijkheid over hoe dat nu precies gerealiseerd moest worden. Omdat de Onderwijsinspectie nu strenger gaat controleren op het aantal lesuren, zijn scholen en ziekenhuizen tot de ontdekking gekomen dat er soms onvoldoende uren zijn gegeven’, zegt Hulsbosch. ‘Het gaat dan met name om de bbl-opleidingen niveau 4, de werk-leertrajecten. Daarmee is het niet alleen een probleem van de scholen, maar ook van de ziekenhuizen.’
Oplossing
De MBO Raad is momenteel in overleg met de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ), het ministerie van OCW en het ministerie van VWS. ‘Samen zoeken we naar een oplossing zodat alle scholen, afhankelijk van hun eigen situatie, dit probleem kunnen oplossen’, zegt Hulsbosch. Over wat een mogelijke oplossing kan zijn, wil Hulsbosch nog niet speculeren. ‘Wij hebben steeds gezegd: studenten mogen hiervan niet de dupe worden. Maar het mag ook niet zo zijn dat studenten te weinig onderwijs hebben gevolgd waardoor dat weer effect heeft op hun kennis en kunde.’
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account