• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Menu
Zoeken
Inloggen

Nursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigenNursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigen

Waarmee maken wij jou steeds beter?

  • Praktijk
  • Werk
  • Challenge
  • Congressen
  • Abonneren
  • Nursing
    • Home
    • Praktijk
    • Werk
    • Challenge
    • Congressen
  • Service
    • Veelgestelde vragen
    • Contact
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Inloggen
    • Wat is de Nursing Challenge?
    • Mijn profiel
  • Meer Nursing
    • Nieuwsbrieven
    • Shop
    • Nursing.be
  • Vacaturebank
    • Vacatures
    • Vacature plaatsen

Medicatiefouten

Gepubliceerd op: 27 september 2010
Dit bericht is ouder dan 5 jaar

Medicatiefouten komen helaas vaak voor, ook in verpleeghuizen. Een belangrijke oorzaak volgens verzorgende Conny: de hoge werkdruk.

Afgelopen zaterdag stond in meerdere kranten te lezen dat de helft van de verpleegkundigen fouten maakt met het toedienen van medicatie. De Consumentenbond heeft een enquête gehouden onder een aantal verpleegkundigen.  Bijna de helft van de ondervraagden zei dit jaar betrokken te zijn geweest bij een misser met verstrekking van medicatie.

 

Werkdruk

Dit zal niet helemaal als een verrassing komen voor de collega’s, denk ik. Helaas is het een onderwerp dat alweer een negatieve lading oproept. De toch al zo geplaagde zorgverlener wordt hier niet vrolijk van. Persoonlijk kan ik erover meepraten dat in de praktijk met regelmaat fouten te betreuren zijn. Ik denk dat wij allemaal heel goed weten waardoor de meeste fouten ontstaan. Eén van de belangrijkste oorzaken die dan ook berucht is, is een te hoge werkdruk. Iedereen die onder tijdsdruk moet presteren loopt risico op vergissingen. En hoeveel collega’s maken er niet een medicatierondje zonder dat zij gestoord worden door: oproepen van cliënten, telefoontjes van buiten, artsen die visite lopen en jou even tussendoor moeten spreken, medicijnlijsten die niet kloppen en gecheckt moeten worden… etc, etc.?

 

Tijd is geld

Er moet meer aandacht worden besteed aan de gevaren van deze hoge werkdruk. Daaruit ontstaan te veel fouten en niet alleen op het gebied van medicatie. Tijd is geld, een aloude spreuk. Maar, moet de cliënt/patiënt de nadelige gevolgen van fouten die voorkomen hadden worden, met zijn eigen gezondheid betalen? Ik denk van niet.

Gepubliceerd op: 27 september 2010
Door: exed-admin

Thema:

Tags:

Cao-onderhandelingen Medicatie TVV Werkdruk

Lees Interacties

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account

Newsletter

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en vakinhoudelijke artikelen?

Schrijf je dan in voor een van onze nieuwsbrieven.

Aanmelden

Footer

Meer nursing

Abonneren

Gratis proefabonnement

Shop

Contact

Volg ons op

Adverteren

Personeeladvertentie

Adverteren & partnerships

Nursing Vlaanderen

Ga naar Nursing.be

© Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Nature

  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Voorwaarden
  • Cookie voorkeuren