Ziekenhuizen krijgen gemiddeld een 7,4 als rapportcijfer van patiënten en andere bezoekers voor tevredenheid, vertrouwen en imago. Ziekenhuismedewerkers – zoals verpleegkundigen – krijgen gemiddeld een 7,6.
De patiënt beoordeelt de ziekenhuismedewerker mede op basis van persoonlijk contact zelfs met een 7,8. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) waarvoor 1031 patiënten en consumenten in Nederlandse ziekenhuizen zijn ondervraagd.
Hygiëne en resultaat behandeling
De respondenten geven aan dat vooral hun eigen ervaringen bepalend zijn in hun oordeel over de ziekenhuiszorg. Hier baseren zij zich op de ervaren deskundigheid en de uitkomst van de behandeling. Ook hygiëne, de kennis en uitleg van zorg en het resultaat van de behandeling (weinig klachten/geen complicaties) zijn erg belangrijk. Maar ook vinden de ondervraagden tijd, aandacht en respect die het ziekenhuis aan de patiënt geeft van groot belang.
Negatieve berichtgeving
Patiënten die te maken kregen met negatieve berichtgeving in de media, gingen kritischer (70 procent) kijken naar de ziekenhuiszorg in Nederland. 42 procent kreeg een negatiever beeld van ziekenhuizen. Toch wisselde slechts 13 procent van ziekenhuis. De media beïnvloeden weliswaar de beeldvorming van patiënten, maar hebben minder effect op het keuzeproces, concluderen de onderzoekers.
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account