Conny merkt dat bewoners non-verbale communicatie verkeerd kunnen opvatten.
Je staat er niet altijd bij stil dat non-verbaal soms meer zegt dan verbaal. Het is vaak een klein detail die een vraag stelt. Een stille hint, die hoopt op herkenning door een zuster.
Vaas tulpen
Zo was er laatst een bewoonster die had een grote vaas met hangende tulpen staan. Naast de vaas lag een schaar die ik opborg in de keukenlade. Deze mevrouw wil alles graag opgeruimd hebben. Toen ik opnieuw die dag bij haar op de kamer kwam, lag die schaar weer naast de vaas. Nogmaals pakte ik hem op.
Stil verzoek
Aarzelend zei de cliënt toen dat de tulpen zulke lange stelen hadden en daardoor zo gingen hangen. Vroeger, zo zei ze, maakte ze de stelen na een paar dagen korter zodat ze weer mooi rechtop stonden. Maar dat ging nu niet meer omdat ze zo slecht kon zien. Ineens ging er bij mij een lampje brandden. Ik nam de vaas met de tulpen en knipte een stuk van de stelen af. Met een stralend gezicht bedankte ze mij.
Hint
In de late dienst ga ik in de vooravond de kamers langs om alvast schone kleding en handdoeken voor de volgende dag, klaar te leggen. Dit omdat je steeds meer moet doen in minder tijd. Ook dit is wel eens als een stille hint ervaren door een bewoner. De vraag was toen: ‘Zuster, betekent dit dat ik nu al naar bed moet?’ Na dit voorval overleg ik voortaan eerst of de cliënt er bezwaar tegen heeft. En ik ben mij ervan bewust dat soms dingen als een hint bedoeld kunnen zijn.
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account