Ralph Gelissen, weduwnaar van de wijkverpleegkundige die vorig jaar door een cliënte werd vermoord, geeft tijdens de Nursing Experience in december zijn visie op de gebeurtenissen. En wil collega’s waarschuwen: ‘Verpleegkundigen moeten zich bewust worden van de risico’s die ze lopen’.
Voor verpleegkundigen in de thuiszorg heeft Ralph Gelissen een aantal tips om zichzelf te beschermen of op te komen voor hun eigen belangen.
Tips voor de verpleegkundige:
– Zorg voor een goede samenwerking en communicatie met andere zorginstanties;
– Zorg dat je eigen organisatie en jij dus ook als zorgverlener op de hoogte bent van het verleden van een cliënt;
– Ben bereid om je mond open te doen als je je niet veilig voelt om alleen naar een cliënt te gaan. Ga, in geval van twijfel, met z’n tweeën;
– Ben bereid om toe te geven dat je niet alles alleen kunt oplossen;
– Houd er rekening mee en ben je ervan bewust dat je in de thuiszorg voornamelijk alleen staat en niet snel terug kunt vallen op eencollega zoals ik in het ziekenhuis;
– Maak VIM-meldingen van incidenten die jou door een cliënt worden aangedaan. Ook als je bijvoorbeeld voor ‘rotte vis’ wordt uitgemaakt. Je hoeft echt niet alles te accepteren, ook niet van een cliënt;
– Zorg dat je een alarmknop bij je hebt;
– Zorg en eis van je organisatie dat er wekelijks voldoende overlegmomenten zijn waarin je eerlijk en oprecht je menig kunt uiten en steun vindt bij elkaar;
– Sta open voor die collega die het bij een bepaalde cliënt moeilijk heeft;
– Geef elkaar complimenten; dat versterkt het teamgevoel.

‘Verpleegkundigen wees je bewust van de risico’s’
Ralph Gelissen, weduwnaar van de wijkverpleegkundige die vorig jaar door een cliënte werd vermoord, geeft tijdens de Nursing Experience in december zijn visie op de gebeurtenissen. Lees meer >>>
Tips voor het management:
– Zorg voor een veilige werkomgeving waarin de werknemers bereid zijn meldingen te doen;
– Koppel meldingen terug naar de werkvloer en laat zien dat je er iets mee doet;
– Doordring de medewerkers ervan dat niet alleen fouten of bijna fouten van zorgverleners worden gemeld maar ook onjuiste bejegening door cliënten;
– Faciliteer voldoende tijd waarin de werknemers met elkaar in overleg kunnen gaan;
– Laat zien dat de medewerkers gewaardeerd worden;
– Laat cliënten een overeenkomst ondertekenen waarin ze verklaren bepaalde waarden en normen van de zorgorganisatie te respecteren en te accepteren. Daar kun je later op terugvallen.
Ralph Gelissen op de Nursing Experience
De moord op Mariet Gelissen is aanleiding voor een stevige discussie over de veiligheid van verpleegkundigen en verzorgenden in de thuiszorg. Op de Nursing Experience op 2 en 3 december vindt hierover een rondetafelgesprek plaats, onder leiding van hoofdredacteur Alexia Hageman. Ga voor meer informatie en aanmelden naar www.nursingexperience.nl.
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account