Bij de keuze voor een nieuwe werkgever handelen verpleegkundigen vooral uit ‘egocentrische’ motieven. Afdelingscultuur, werksfeer en grootte van de afdeling (de hoeveelheid bedden) zijn veel belangrijker dan de visie en missie van het ziekenhuis.
Dat zegt Didi Scheffer, studente communicatiewetenschap, naar aanleiding van haar recent gepubliceerde onderzoek ‘Best practices: De recruitmentwebsite van ziekenhuizen’. Scheffer voerde het onderzoek uit bij communicatiebureau TMP Worldwide.
Samenwerking
Scheffer legt uit dat het woord egocentrisch weliswaar een negatieve klank heeft, maar dat dit niet zo moet worden opgevat. ‘Met egocentrisch bedoel ik dat verpleegkundigen hun keuze maken op basis van persoonlijke voorkeuren. Ze willen weten of de dagelijkse manier van werken hen aanspreekt. Het gaat dan om ‘kleine’ dingen, zoals: hoeveel bedden staan er op de afdeling, hoe is de afeer en hoe is de samenwerking met artsen. Visie en ontwikkeling van een ziekenhuis, of andere informatie over de organisatie op hoger niveau vinden ze minder belangrijk dan afdelingsspecifieke informatie.’
Nursing favoriet
De student communicatiewetenschap ontdekte daarin geen verschil tussen mbo’ers en hbo’ers. Het onderzoek richtte zich vooral op de wijze waarop ziekenhuizen nieuwe verpleegkundigen via hun recruitmentwebsite kunnen motiveren om te solliciteren. Daarbij wijst Scheffer erop dat internetgebruik onder verpleegkundigen relatief gezien laag ligt en dat vakbladen bijvoorbeeld wel goed gelezen worden. Haar onderzoek wees uit dat Nursing het meest gelezen wordt, zowel onder studenten verpleegkunde (38%) als gediplomeerde verpleegkundigen (45%). Ondanks het lage internetgebruik is de website van het ziekenhuis wél een populair kanaal bij het zoeken naar een baan.
Door: redactie Nursing, Aliëtte Jonkers
TMP Worldwide
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account