Verpleegkundigen en verzorgenden ervaren beleid gericht op kostenbeheersing en registratielast en een cultuur gericht op de behoeften van de patiënt als tegenstrijdig. Zij denken dat die tegenstrijdigheid invloed heeft op de patiëntervaring. Dat blijkt uit het promotieonderzoek van Renate Kieft. Zij is tevens adviseur Excellente Zorg bij V&VN. Nursing stelt haar 4 vragen.
1. Wat was de aanleiding voor het onderzoek?
‘Om de patiëntervaring in de zorg te kunnen verbeteren, moeten zorgmedewerkers weten welke factoren binnen hun werk en werkomgeving van invloed zijn. Doel van het onderzoek was dan ook om te begrijpen hoe het werk en de werkomgeving van de Nederlandse verpleegkundigen en verzorgenden van invloed is op patiëntervaring. Soortgelijk onderzoek is tot nu toe alleen uitgevoerd in Amerika.”
2. Wat zijn de belangrijkste bevindingen uit het onderzoek?
‘In het onderzoek worden positieve elementen genoemd, maar ook belemmerende factoren. Verpleegkundigen en verzorgenden werken in een context waarin enerzijds de nadruk op efficiëntie en productiviteit ligt. Verschillende taken worden overgenomen door lager gekwalificeerd personeel, terwijl zorg toenemend complexer wordt. Patiënten worden ouder en hebben tegelijkertijd verschillende aandoeningen. Zorgmedewerkers registreren bovendien allerlei zorgaspecten, maar krijgen de resultaten nauwelijks teruggekoppeld. Zij ervaren dan ook een toenemende registratielast. Deze factoren dragen niet bij aan het verbeteren van patiëntervaring. Aan de andere kant wordt gesproken over patiëntgerichte zorg: zorg die zoveel mogelijk is afgestemd op de behoefte en wensen van patiënten. Verpleegkundigen zien een zekere tegenstrijdigheid. Zij ervaren weinig zeggenschap en autonomie om invloed uit te oefenen op dit beleid.’
3. Wat kan de verpleegkundige zelf doen aan de belemmerende factoren?
‘Maak het bespreekbaar bij je leidinggevende of de VAR. Daarnaast kun je als verpleegkundige of verzorgende meedoen aan een meting binnen het programma Excellente Zorg van V&VN. Via de meting krijg je een beeld in hoeverre zorgmedewerkers voldoen aan de acht kenmerken van Excellente Zorg.’

Blos Jos: ‘Excellente zorg in zeven minuten’
Jos droomt tijdens een inspiratiedag van zijn werk hardop over excellente thuiszorg. In zeven minuten pitcht hij voor een publiek van 100 collega’s en bestuurders zijn ideale zorg. En pleit voor het gebruik van apps. Lees meer >>>
4. Wat voor concrete adviezen kun je verpleegkundigen en verzorgenden geven?
‘Een belangrijke drijfveer voor deze mensen is de patiëntervaring. Het betekent veel voor ze als patiënten goede zorg ervaren. Vraag naar de resultaten van patiëntervaring op afdelingsniveau. Onderzoek of de positieve elementen aanwezig zijn en neem zelf het leiderschap om de werkomgeving te verbeteren. Laat je niet uit het veld slaan. Als het de eerste keer niet lukt, probeer dan andere wegen te vinden om de werkomgeving te verbeteren. Neem anderen mee in je visie. Inspireer elkaar. Inspireer anderen. Zoek naar een gezamenlijke visie. Soms betekent dat dat je andere woorden moet gebruiken om aan te sluiten bij de woorden die de persoon gebruikt die je mee wil nemen in jouw visie.’
Meetinstrument Excellente Zorg
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account