• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Menu
Zoeken
Inloggen

Nursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigenNursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigen

Waarmee maken wij jou steeds beter?

  • Praktijk
  • Werk
  • Challenge
  • Congressen
  • Abonneren
  • Nursing
    • Home
    • Praktijk
    • Werk
    • Challenge
    • Congressen
  • Service
    • Veelgestelde vragen
    • Contact
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Inloggen
    • Wat is de Nursing Challenge?
    • Mijn profiel
  • Meer Nursing
    • Nieuwsbrieven
    • Shop
    • Nursing.be
  • Vacaturebank
    • Vacatures
    • Vacature plaatsen

Vijf inspirerende zorginitiatieven

zorg

Gepubliceerd op: 5 juli 2012
Dit bericht is ouder dan 5 jaar

Zelf roosteren, cameratoezicht, het PRET-concept, allemaal initiatieven die niet alleen bijdragen aan het oplossen van het personeelstekort maar ook aan een positiever imago van de langdurige zorg. TvV licht er vijf uit.

1. Zelf roosteren

In 2011 is Stichting Schakelring gestart met de pilot zelfroosteren in verzorgingshuis St. Janshof in Vlijmen. Uit medewerkerstevredenheidsonderzoeken bleek namelijk dat medewerkers de balans tussen werk en privé niet voldoende beoordeelden.

Bij zelfroosteren worden de roosters door de medewerkers van het team zelf gemaakt in plaats van de teamleider of de planner. Voordeel is dat de teamleider veel minder uren belast is met het maken van het rooster. En doordat werknemers zich zelf verantwoordelijk voelen voor het rooster, zijn ze meer bereid te schuiven. De invoering van zelfroosteren heeft direct geloond in het medewerkertevredenheid, dat inmiddels boven het landelijk gemiddelde scoort met een 7,4.

 

2. Flexpool

Meander heeft het project Meandermatch opgezet, in andere zorgorganisaties vaak aangeduid als de flexpool. Dit betekent dat iedereen werkzaam binnen MeanderMatch flexibel ingezet kan worden. Het voordeel hiervan is dat de organisatie meer rekening kan houden met de wensen van de medewerkers. Ook wordt het makkelijker om fulltime contracten aan te bieden omdat medewerkers over verschillende teams werkzaam zijn. Ook kunnen medewerkers die een andere zorgrichting, via Meandermatch verschillende organisatieonderdelen beter leren kennen.

 

3. Cameratoezicht

Om medewerkers efficiënter in te zetten en de kwaliteit en veiligheid van het leven van bewoners te verbeteren, is Meander begonnen met de inzet van een cameratoezichtsysteem in verpleeghuis Luckerheide. Dit systeem bestaat uit sensoren die een camera inschakelt wanneer een bewoner uit bed gaat of uit bed valt. De medewerker kan hierop reageren door te gaan kijken. De voordelen zijn legio. Zo wordt de bewegingsvrijheid van de bewoners groter, omdat een medewerker niet verplicht meer overal mee hoeft lopen. En de tijd die het systeem bespaart komt ten goede aan patiënten wel zorg nodig hebben.

 

4. Inzet van kwaliteitsverpleegkundigen

In maart 2011 besloot de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) de verpleeg- en verzorgingshuizen en de woningen van de lichamelijk gehandicapten van Osira Amstelring onder verscherpt toezicht te stellen. Er zou volgens de IGZ te weinig deskundig personeel en geen vertrouwen in de leiding van de organisatie zijn. De organisatie heeft een forse verbeterslag ingezet. Een van de maatregelen die genomen zijn om de kwaliteit van zorg te verbeteren is het aanstellen van 16 kwaliteitsverpleegkundigen. Deze gespecialiseerde verpleegkundigen hebben als taak het observeren, coachen en trainen van zorgmedewerkers op de werkvloer. De kwaliteitsverpleegkundige werkt zelf niet mee in het primaire proces maar is wel aanwezig. Daardoor heeft deze medewerker een goed beeld van de zorgkwaliteit. Tegelijkertijd wordt de kwaliteitsverpleegkundige, doordat ze op een bepaalde afstand staat, door de overige medewerkers ook als vertrouwenspersoon gezien en voelen ze zich gesteund bij hun werkzaamheden. Door de inzet van kwaliteitsverpleegkundigen is de kwaliteit van de zorg daadwerkelijk verbeterd, want het verscherpt toezicht van de IGZ is inmiddels komen te vervallen.

 

5. PRET-concept

Sinds 2005 wordt er binnen de Zonnehuisgroep Amstelland gewerkt met een serviceconcept genaamd PRET:

  • Professionaliteit; Bestaande uit alert zijn, kundig anticiperen, kennis hebben en bijhouden en een verzorgd uiterlijk.
  • Respect; Bestaande uit luisteren naar de wensen van bewoners, vragen doorvragen- uitleggen, gastvrijheid en gepast taalgebruik.
  • Elkaar blij maken; Bestaande uit inleven, flexibele dienstverlening, vriendelijkheid en begroeten.
  • Toewijding; Bestaande uit loyaliteit, verantwoordelijkheid nemen, positieve uitstraling hebben en het checken van tevredenheid.

 

Door dit concept is niet alleen de relatie met de bewoners verbeterd, maar ook de bijdrage van familieleden aan de zorg van hun vader en moeder is toegenomen. De werksfeer is zeer prettig. En omdat medewerkers het PRET in hun omgeving uitdragen, wordt het beeld dat ze van hun verpleeghuis schetsen beter. Dit zorgt voor een verbetering van het imago van de zorg. Door het PRET-concept heeft zonnehuisgroep Amstelland de afgelopen jaren twee keer de Zorgaward van de V&VN gewonnen.

 

Door Rachel van de Pol

Bron: Professionals maken het verschil

Gepubliceerd op: 5 juli 2012
Door: Redactie TvV

Thema:

Tags:

TVV

Lees Interacties

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account

Newsletter

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en vakinhoudelijke artikelen?

Schrijf je dan in voor een van onze nieuwsbrieven.

Aanmelden

Footer

Meer nursing

Abonneren

Gratis proefabonnement

Shop

Contact

Volg ons op

Adverteren

Personeeladvertentie

Adverteren & partnerships

Nursing Vlaanderen

Ga naar Nursing.be

© Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Nature

  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Voorwaarden
  • Cookie voorkeuren