Patiënten en hun familie van het Zaans Medisch Centrum kunnen sinds kort een speciale telefoonlijn bellen als zij een ‘niet-pluisgevoel’ hebben dat niet gehoord wordt door verpleegkundigen of artsen. Het ziekenhuis start op de afdelingen interne geneeskunde en longziekten met een pilot van de zogenaamde Veiligheidslijn.
Het speciale telefoonnummer kan worden gebeld door patiënten die zich grote zorgen maken en herhaaldelijk geen gehoor vinden bij de verpleegkundige of arts. ‘Vorig jaar was er een geval waarbij een patiënt een niet-pluisgevoel had. De familie uitten hun zorgen naar een verpleegkundige, maar hij kregen geen reactie. Uiteindelijk bleek dat het gevoel van deze familie terecht was’, zegt Hanne van der Waa hoofd communicatie van het Zaans Medisch Centrum. Om dit soort situaties in de toekomst te voorkomen is de Veiligheidslijn gestart. Patiënten krijgen bij opname op de verpleegafdeling een brief met daarin het telefoonnummer. ‘Daarin staat duidelijk uitgelegd dat ze hun niet-pluisgevoel eerst bij de verpleegkundige of arts moeten melden. Wordt dit niet gehoord, dan kunnen ze bellen.’
Klacht van poliklinische patiënt
De Veiligheidslijn is absoluut niet bedoeld als kliklijn of als meldpunt om klachten in te dienen over bijvoorbeeld het ziekenhuiseten. ‘Het is een extra veiligheidsklep. Signalen van patiënten en hun familie wat betreft de veiligheid zijn heel belangrijk’, zegt Van der Waa. Veel telefoontjes zijn er nog niet binnengekomen, de lijn is nu drie weken geopend en er is slechts één keer gebeld. ‘Door een poliklinische patiënt, dus het ging niet om de verpleegafdeling. Het is even afwachten hoe de pilot verder verloopt, in september gaan we de pilot evalueren. Het plan is om vanaf september patiënten op alle verpleegafdelingen te informeren over de Veiligheidslijn.’
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account