• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Menu
Zoeken
Inloggen

Nursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigenNursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigen

Waarmee maken wij jou steeds beter?

  • Praktijk
  • Werk
  • Challenge
  • Congressen
  • Abonneren
  • Nursing
    • Home
    • Praktijk
    • Werk
    • Challenge
    • Congressen
  • Service
    • Veelgestelde vragen
    • Contact
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Inloggen
    • Wat is de Nursing Challenge?
    • Mijn profiel
  • Meer Nursing
    • Nieuwsbrieven
    • Shop
    • Nursing.be
  • Vacaturebank
    • Vacatures
    • Vacature plaatsen

Zaans ziekenhuis start patiëntentelefoon voor niet-pluisgevoel

Zaans ziekenhuis start patiëntentelefoon voor niet-pluisgevoel

Gepubliceerd op: 5 juli 2013
Dit bericht is ouder dan 5 jaar

Patiënten en hun familie van het Zaans Medisch Centrum kunnen sinds kort een speciale telefoonlijn bellen als zij een ‘niet-pluisgevoel’ hebben dat niet gehoord wordt door verpleegkundigen of artsen. Het ziekenhuis start op de afdelingen interne geneeskunde en longziekten met een pilot van de zogenaamde Veiligheidslijn.

Het speciale telefoonnummer kan worden gebeld door patiënten die zich grote zorgen maken en herhaaldelijk geen gehoor vinden bij de verpleegkundige of arts. ‘Vorig jaar was er een geval waarbij een patiënt een niet-pluisgevoel had. De familie uitten hun zorgen naar een verpleegkundige, maar hij kregen geen reactie. Uiteindelijk bleek dat het gevoel van deze familie terecht was’, zegt Hanne van der Waa hoofd communicatie van het Zaans Medisch Centrum. Om dit soort situaties in de toekomst te voorkomen is de Veiligheidslijn gestart. Patiënten krijgen bij opname op de verpleegafdeling een brief met daarin het telefoonnummer. ‘Daarin staat duidelijk uitgelegd dat ze hun niet-pluisgevoel eerst bij de verpleegkundige of arts moeten melden. Wordt dit niet gehoord, dan kunnen ze bellen.’

Klacht van poliklinische patiënt

De Veiligheidslijn is absoluut niet bedoeld als kliklijn of als meldpunt om klachten in te dienen over bijvoorbeeld het ziekenhuiseten. ‘Het is een extra veiligheidsklep. Signalen van patiënten en hun familie wat betreft de veiligheid zijn heel belangrijk’, zegt Van der Waa. Veel telefoontjes zijn er nog niet binnengekomen, de lijn is nu drie weken geopend en er is slechts één keer gebeld. ‘Door een poliklinische patiënt, dus het ging niet om de verpleegafdeling. Het is even afwachten hoe de pilot verder verloopt, in september gaan we de pilot evalueren. Het plan is om vanaf september patiënten op alle verpleegafdelingen te informeren over de Veiligheidslijn.’


Wat vind jij van de Veiligheidslijn? Laat een reactie achter onder dit bericht.

Gepubliceerd op: 5 juli 2013
Door: Marloes Oelen

Thema:

Tags:

Lees Interacties

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account

Newsletter

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en vakinhoudelijke artikelen?

Schrijf je dan in voor een van onze nieuwsbrieven.

Aanmelden

Footer

Meer nursing

Abonneren

Gratis proefabonnement

Shop

Contact

Volg ons op

Adverteren

Personeeladvertentie

Adverteren & partnerships

Nursing Vlaanderen

Ga naar Nursing.be

© Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Nature

  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Voorwaarden
  • Cookie voorkeuren