In de VVT-sector worden de mogelijkheden die social media bieden nog te weinig aangegrepen. Ze kunnen hier op online klachten ingaan.
Dat blijkt uit de derde editie van de Social Media Monitor Zorg (SMMZ). De zorg is volgens SMMZ een goed onderwerp dat zich leent tot uitingen op bijvoorbeeld Facebook en Twitter. Van klachten tot complimenten, zorginstellingen worden vaak uitgebreid besproken op Twitter en Facebook. Het is belangrijk dat zorginstellingen zich mengen in dit debat, om zo hun reputatie in de gaten te houden en contact te onderhouden met de doelgroep.
Sector laat kansen liggen
Steeds meer ouderen maken gebruik van internet, maar ook familieleden en andere naasten hebben iets te zeggen over de zorginstelling of zoeken contact via social media. SMMZ onderzocht 127 instellingen op het gebruik van social media. Hieruit blijkt dat de sector op dit gebied nog veel kansen laat liggen. Bijna 40 procent van de VVT-instellingen heeft geen Facebookpagina en bijna de helft van de instellingen is niet aanwezig op Twitter. YouTube (37,7% aanwezig) en Google+ (10,2% aanwezig) zijn nog minder populair. Een aantal instellingen dat wel aanwezig is op de verschillende kanalen zorgt voor veel interactie met de doelgroep, maar toch is hier nog meer te winnen. Zo zijn er veel instellingen die op Facebook weinig relevante content plaatsen en op Twitter niet of nauwelijks reageren op mentions en retweets.
Puntensysteem
De 127 instellingen zijn met behulp van een geavanceerd puntensysteem gerangschikt, zodat duidelijk is geworden welke instellingen het beste presteren op social media op het gebied van professionaliteit, (inter)activiteit en cliëntgerichtheid. Op nummer één staat ouderenzorgorganisatie Laurens, die bijna het maximale aantal punten behaalde. Laurens is goed vertegenwoordigd op alle kanalen en besteedt veel aandacht aan webcare. Na Laurens scoorden Vierstroom en Amsta Zorg het best.
Onderzoek
De SMMZ is een onafhankelijk onderzoek naar de inzet van social media door de zorg- en welzijnssector. Eerder onderzocht ze hoe de gehele zorg- en welzijnssector gebruikmaakt van de ‘Big 5’: Facebook, Hyves, Twitter, LinkedIn en YouTube. De laatste editie van de Social Media Monitor Zorg over de VVT-sector is hier te downloaden.
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account