• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Menu
Zoeken
Inloggen

Nursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigenNursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigen

Waarmee maken wij jou steeds beter?

  • Praktijk
  • Werk
  • Challenge
  • Congressen
  • Abonneren
  • Nursing
    • Home
    • Praktijk
    • Werk
    • Challenge
    • Congressen
  • Service
    • Veelgestelde vragen
    • Contact
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Inloggen
    • Wat is de Nursing Challenge?
    • Mijn profiel
  • Meer Nursing
    • Nieuwsbrieven
    • Shop
    • Nursing.be
  • Vacaturebank
    • Vacatures
    • Vacature plaatsen

Zorginstellingen gaan online dialoog te weinig aan

Zorginstellingen gaan online dialoog te weinig aan

Gepubliceerd op: 25 juni 2013
Dit bericht is ouder dan 5 jaar

In de VVT-sector worden de mogelijkheden die social media bieden nog te weinig aangegrepen. Ze kunnen hier op online klachten ingaan.

 

Dat blijkt uit de derde editie van de Social Media Monitor Zorg (SMMZ). De zorg is volgens SMMZ een goed onderwerp dat zich leent tot uitingen op bijvoorbeeld Facebook en Twitter. Van klachten tot complimenten, zorginstellingen worden vaak uitgebreid besproken op Twitter en Facebook. Het is belangrijk dat zorginstellingen zich mengen in dit debat, om zo hun reputatie in de gaten te houden en contact te onderhouden met de doelgroep.

Sector laat kansen liggen

Steeds meer ouderen maken gebruik van internet, maar ook familieleden en andere naasten hebben iets te zeggen over de zorginstelling of zoeken contact via social media. SMMZ onderzocht 127 instellingen op het gebruik van social media. Hieruit blijkt dat de sector op dit gebied nog veel kansen laat liggen. Bijna 40 procent van de VVT-instellingen heeft geen Facebookpagina en bijna de helft van de instellingen is niet aanwezig op Twitter. YouTube (37,7% aanwezig) en Google+ (10,2% aanwezig) zijn nog minder populair. Een aantal instellingen dat wel aanwezig is op de verschillende kanalen zorgt voor veel interactie met de doelgroep, maar toch is hier nog meer te winnen. Zo zijn er veel instellingen die op Facebook weinig relevante content plaatsen en op Twitter niet of nauwelijks reageren op mentions en retweets.

Puntensysteem

De 127 instellingen zijn met behulp van een geavanceerd puntensysteem gerangschikt, zodat duidelijk is geworden welke instellingen het beste presteren op social media op het gebied van professionaliteit, (inter)activiteit en cliëntgerichtheid. Op nummer één staat ouderenzorgorganisatie Laurens, die bijna het maximale aantal punten behaalde. Laurens is goed vertegenwoordigd op alle kanalen en besteedt veel aandacht aan webcare. Na Laurens scoorden Vierstroom en Amsta Zorg het best.

Onderzoek

De SMMZ is een onafhankelijk onderzoek naar de inzet van social media door de zorg- en welzijnssector. Eerder onderzocht ze hoe de gehele zorg- en welzijnssector gebruikmaakt van de ‘Big 5’: Facebook, Hyves, Twitter, LinkedIn en  YouTube. De laatste editie van de Social Media Monitor Zorg over de VVT-sector is hier te downloaden.

Gepubliceerd op: 25 juni 2013
Door: Redactie TvV

Thema:

Tags:

TVV

Lees Interacties

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account

Newsletter

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en vakinhoudelijke artikelen?

Schrijf je dan in voor een van onze nieuwsbrieven.

Aanmelden

Footer

Meer nursing

Abonneren

Gratis proefabonnement

Shop

Contact

Volg ons op

Adverteren

Personeeladvertentie

Adverteren & partnerships

Nursing Vlaanderen

Ga naar Nursing.be

© Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Nature

  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Voorwaarden
  • Cookie voorkeuren