OM vervolgt verpleegkundige niet na dood cliënte

De thuiszorgverpleegkundige die in 2014 een waarschuwing kreeg van de tuchtrechter na de dood van een cliënte, is door het Openbaar Ministerie niet veroordeeld tot een straf.
Tuchtrechter en OM
De gewaarschuwde verpleegkundige bleef voor een dichte deur staan.

Haar toenmalige regiomanager en teamleider kregen gisteren wel een straf van het OM. Zij kregen een taakstraf van 120 uur en een celstraf van twee maanden voorwaardelijk voor hun betrokkenheid bij de dood van de 81-jarige cliënte uit Haarlem.

Alarm geslagen

De vrouw, diabeet, kwam in 2012 om het leven nadat zij gevallen was en met haar voet klem kwam te zitten onder de bank. Zij kon nog wel alarm slaan, maar door een aantal fouten werd zij pas twee dagen later gevonden. Ze was toen ernstig onderkoeld, had een afstervende voet en extreem hoge bloedsuikerwaarden. De politie trof haar aan nadat familie had gemeld geen contact te kunnen krijgen met de vrouw.

Dichte deur

In 2014 stond de verpleegkundige die bij cliënte betrokken was, voor de tuchtrechter na een klacht van de Inspectie. Zij kwam bij haar cliënte aan de deur nadat de vrouw zelf alarm had geslagen bij de thuiszorgorganisatie toen ze gevallen was. Een verzorgende die eerder ook had aangebeld, had na overleg met haar leidinggevende de verpleegkundige gevraagd om de volgende dag terug te komen. De verpleegkundige bleef toen ook voor een dichte deur staan, en is vervolgens onverrichter zaken vertrokken. Hiervoor kreeg zij van de tuchtrechter een waarschuwing. Het OM heeft besloten haar niet ook nog te vervolgen, omdat zij de tuchtmaatregel genoeg vond en omdat de verpleegkundige aangaf van het drama geleerd te hebben. De teamleider en regiomanager wordt slechte bedrijfsvoering verweten, omdat in deze casus sprake was van een reeks fouten. Volgens de advocaat van het tweetal ging er ‘ergens in de keten van communicatie’ iets mis zoals bij een doorfluisterspelletje, zo meldt dagblad het AD.

2 REACTIES

  1. De vraag die ik me stel is de volgende: Is er dan géén kwailteitsonderzoek of zijn er géén kwaliteitscontrolleurs bezig binnen de Nederlandse thuiszorg…..en iedereen beschikt toch voor het ogenblik over een elektronisch werkinstrument….wat doet men daarmee en wordt dit gecontrolleerd of gebeurt er regelmatig een check up van bepaalde zaken.
    Sta verstelt van wat het tegenwoordig allemaal gebeurt ….heb zelf de elektronische verpleegplannen niet méér gekend maar stond ervoor te springen…kan je toch véél beter controleren en updaten en aanpassen….of zijn mensen nu minder vlug in communicatie en wordt er daardoor minder gecommuniceerd. Ik werp niemand géén steen maar bij alles gebruik gezond verstand aub.

  2. Lees alle reacties
  3. Mij rest vooral de vraag van welk alarm systeem er gebruik werd gemaakt? De vrouw kon alarm slaan, maar slechts 1 keer? Ik neem aan dat het om een alarmknop gaat die ze bij zich droeg. Daarmee heb je vaak toch ook dat er een communicatie mogelijkheid ontstaat nadat het alarm ingedrukt wordt? En drukte die vrouw dit slechts 1 keer in en is ze toen rustig 2 dagen gaan liggen wachten?

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.