In het UMC Utrecht kunnen patiënten sinds anderhalf jaar online hun medische en verpleegkundige dossier inzien. In hoeverre heeft dit invloed op het werk van verpleegkundigen? Nursing stelt vijf vragen aan verpleegkundig specialist oncologie Marieke Schreuder van het UMC Utrecht.
Hoe werkt het patiëntenportaal precies?
‘Bij elke nieuwe patiënt op de polikliniek vraag ik tijdens het eerste gesprek of ze inzage willen in hun dossier. Dan leg ik uit hoe het portaal werkt. Sommige patiënten willen hun eigen gegevens niet inzien, omdat ze het ziekenhuis ‘niet mee naar huis willen nemen’. Anderen willen het alleen niet tijdens de diagnostische fase maar wel tijdens de nacontroles. Naast het inzien van gegevens kunnen patiënten onder andere e-consulten en herhaalrecepten aanvragen.’
Uit onderzoek blijkt dat goede begeleiding nodig is. Waarom is dat?
‘In het begin heeft de patiënt vaak nog geen diagnose. We adviseren patiënten om uitslagen van de radioloog of patholoog-anatoom niet zelf te bekijken maar af te wachten tot deze zijn besproken in ons multidisciplinair overleg. Het kan namelijk niet fijn zijn om een uitslag te krijgen, zonder dat dit geduid is door een arts of verpleegkundige. De meeste patiënten nemen dit advies aan.’
Heeft het je werk veranderd?
‘Jazeker. Patiënten krijgen meer inzicht in hun eigen behandeling en hebben daardoor meer de regie. Ze komen vaak goed voorbereid op een consult en stellen meer vragen over uitslagen en behandelingen. Er lijkt hierdoor meer gelijkwaardigheid te zijn dan voorheen. Ik besteed meer tijd aan het uitleggen van medische terminologie en aan het duiden van uitslagen en vind dat ook leuk. Het maakt de kwaliteit van zorg in mijn ogen alleen maar beter.’
Patiënten en zorgverleners zijn erbij gebaat dat patiënten hun eigen zorgdossier mogen inzien, bleek uit een evaluatieonderzoek van het UMC Utrecht. Lees meer>>>
En voor verpleegkundigen op de verpleegafdeling?
‘Daar lijken de verpleegkundigen minder te merken van het portaal. Dat komt denk ik vooral omdat patiënten het gebruiken om onderzoeks- en behandelverslagen in te zien. Op een afdeling krijgt de patiënt die meestal meteen van de behandelaar te horen.’
Zijn er nog verbeterpunten?
‘Het kunnen toevoegen van beeldmateriaal, zoals een MRI of een CT-scan, staat hoog op onze wensenlijst. Nu gaan de consulten per email maar we zouden graag videoconsulten aanbieden in de toekomst. En we willen de patiëntinformatie nog beter personaliseren. Dus de informatie aanpassen aan de individuele situatie van de patiënt, zodat je voorkomt dat een patiënt aan het begin overstelpt wordt door informatie.’
Minister Schippers (VWS) heeft veel ambities op het gebied van e-health. Als het aan haar ligt, wordt de komende tijd flink vaart gemaakt met e-health. Bekijk het dossier e-health>>>
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account