• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Menu
Zoeken
Inloggen

Nursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigenNursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigen

Waarmee maken wij jou steeds beter?

  • Praktijk
  • Werk
  • Challenge
  • Congressen
  • Abonneren
  • Nursing
    • Home
    • Praktijk
    • Werk
    • Challenge
    • Congressen
  • Service
    • Veelgestelde vragen
    • Contact
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Inloggen
    • Wat is de Nursing Challenge?
    • Mijn profiel
  • Meer Nursing
    • Nieuwsbrieven
    • Shop
    • Nursing.be
  • Vacaturebank
    • Vacatures
    • Vacature plaatsen

Overig Overig

4 tips om patiënt de juiste aandacht te geven

Gepubliceerd op: 14 juni 2016
Dit bericht is ouder dan 5 jaar

Een goede verpleegkundige kan schakelen tussen aandacht voor het genezingsproces van de patiënt, en aandacht voor de patiënt als persoon, blijkt uit onderzoek van promovenda Klaartje Klaver. Ze geeft vier tips hoe je dit als verpleegkundige doet.

1. Maak werk van aandacht: ‘Doe het niet af als: het is een extraatje waar ik aan toe kom als ik klaar ben met mijn werkzaamheden. En denk ook niet dat de een vooral goed is in het perfect uitvoeren van verpleegtechnische handelingen, en de ander in het geven van persoonlijke aandacht aan de patiënt.’

2. Probeer gebeurtenissen niet direct op een bepaalde manier te interpreteren: ‘Een patiënt die je altijd de oren van het hoofd praat kun je algauw irritant vinden, terwijl tussen al het gebabbel ook essentiële dingen aan de orde kunnen komen die de zorg kunnen verbeteren. Laat dan dus niet alles het ene oor in, en het andere oor uitgaan. Hetzelfde geldt voor patiënten die op een andere manier niet voldoen aan het ideale plaatje: probeer hen niet als een storende factor te zien, maar wees nieuwsgierig en sta open voor wat erachter ligt.’

3. Probeer ruimte te laten voor aandacht die nog nergens op gericht is: ‘Vaak heb je als verpleegkundige de neiging om je steeds op één ding te focussen: het aanleggen van het infuus, de vraag hoe iemand geslapen heeft, de emoties van de patiënt… Maar zorg dat er ook momenten zijn waarop je niet speciaal een doel met je aandacht hebt, maar openstaat voor alles waar de patiënt mee komt, of wat je ziet. Zo voorkom je dat je mist wat er voor iemand echt toe doet.’

4. Voorkom ‘het gaat hier altijd zo’: ‘Deze uitspraak is een echte aandachts-killer. Verpleegkundigen werken vaak heel doelgericht. Dit is natuurlijk uiterst belangrijk. Tegelijkertijd kan het er ook wel eens voor zorgen dat andere belangrijke dingen geen aandacht krijgen. Hier ligt een belangrijke verantwoordelijkheid voor het management, maar als verpleegkundige kun je ook proberen eigen keuzes te maken en je niet te veel te laten leiden door de bestaande cultuur op de afdeling.’

Klik hier voor meer info over Klavers promotieonderzoek >>

Gepubliceerd op: 14 juni 2016
Door: Rhijja Jansen

Thema:

Overig

Tags:

TVZ

Lees Interacties

Geef je reactie Reactie annuleren

Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account


Overig

Overig

Het Nursing-magazine van november is uit: lees de artikelen online

Overig

Het Nursing-magazine van november is uit: lees de artikelen online

Overig

Het Nursing-magazine van oktober is uit: lees de artikelen online

Overig

Het Nursing-magazine van september is uit: lees de artikelen online

Overig

Het Nursing-magazine van juli/augustus is uit: lees de artikelen online

Bekijk meer

Newsletter

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en vakinhoudelijke artikelen?

Schrijf je dan in voor een van onze nieuwsbrieven.

Aanmelden

Footer

Meer nursing

Abonneren

Gratis proefabonnement

Shop

Contact

Volg ons op

Adverteren

Personeeladvertentie

Adverteren & partnerships

Nursing Vlaanderen

Ga naar Nursing.be

© Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Nature

  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Voorwaarden
  • Cookie voorkeuren