• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Menu
Zoeken
Inloggen

Nursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigenNursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigen

Waarmee maken wij jou steeds beter?

  • Praktijk
  • Werk
  • Challenge
  • Congressen
  • Abonneren
  • Nursing
    • Home
    • Praktijk
    • Werk
    • Challenge
    • Congressen
  • Service
    • Veelgestelde vragen
    • Contact
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Inloggen
    • Wat is de Nursing Challenge?
    • Mijn profiel
  • Meer Nursing
    • Nieuwsbrieven
    • Shop
    • Nursing.be
  • Vacaturebank
    • Vacatures
    • Vacature plaatsen

Overig Overig

5 vuistregels voor medisch secretaresses bij verbale agressie patiënt

Gepubliceerd op: 13 februari 2014
Dit bericht is ouder dan 5 jaar

Psychologe Greet Meesters geeft medisch secretaresses onder andere trainingen in communiceren met geëmotioneerde patiënten. Zij geeft vijf tips waarmee je je kunt wapenen tegen verbaal agressieve patiënten.

1. ‘Het eerste doel is om iemand rustig te krijgen door zelf kalm te blijven, veel begrip te tonen en echt even te luisteren. Geef de patiënt de tijd om even uit te razen.’

2. ‘Val de patiënt niet in de rede, en probeer ook niet je gelijk te halen. Van iemand die heel erg boos is, kun je op dat moment niet veel redelijkheid verwachten.’

Kom naar het congres voor afdelings- en medisch secretaresses, met interessante workshops over omgaan met de patiënt.

3. ‘Bagatelliseer het niet. Een valkuil is om iets te zeggen als: “Dat valt allemaal toch wel mee?”‘ Dan voelt de patiënt zich niet serieus genomen, en gooi je alleen maar olie op het vuur.’

4. ‘Toon begrip. Dit kun je het beste wanneer je ook snapt waar die boosheid vandaan komt. Blijf ook herhalen in het gesprek dat je begrijpt hoe vervelend het voor de patiënt is. Vaak dringt dit namelijk nog niet tot de patiënt door, en het zal hem duidelijk kalmeren.’

5. ‘Het kan helpen om iemand even uit de situatie te halen door te vragen of hij even mee wil lopen. Het geeft aan dat je het serieus neemt en de verandering van omgeving kan helpen om hem kalmer te krijgen. Is er geen andere locatie om naartoe te lopen, dan kun je het gesprek ook overgeven aan een collega.’
Website Greet Meesters: www.greetmeesters.nl

Gepubliceerd op: 13 februari 2014
Door: Redactie Nursing

Thema:

Overig

Tags:

Lees Interacties

Geef je reactie Reactie annuleren

Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account


Overig

Overig

Het Nursing-magazine van november is uit: lees de artikelen online

Overig

Het Nursing-magazine van november is uit: lees de artikelen online

Overig

Het Nursing-magazine van oktober is uit: lees de artikelen online

Overig

Het Nursing-magazine van september is uit: lees de artikelen online

Overig

Het Nursing-magazine van juli/augustus is uit: lees de artikelen online

Bekijk meer

Newsletter

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en vakinhoudelijke artikelen?

Schrijf je dan in voor een van onze nieuwsbrieven.

Aanmelden

Footer

Meer nursing

Abonneren

Gratis proefabonnement

Shop

Contact

Volg ons op

Adverteren

Personeeladvertentie

Adverteren & partnerships

Nursing Vlaanderen

Ga naar Nursing.be

© Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Nature

  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Voorwaarden
  • Cookie voorkeuren