• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Menu
Zoeken
Inloggen

Nursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigenNursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigen

Waarmee maken wij jou steeds beter?

  • Praktijk
  • Werk
  • Challenge
  • Congressen
  • Abonneren
  • Nursing
    • Home
    • Praktijk
    • Werk
    • Challenge
    • Congressen
  • Service
    • Veelgestelde vragen
    • Contact
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Inloggen
    • Wat is de Nursing Challenge?
    • Mijn profiel
  • Meer Nursing
    • Nieuwsbrieven
    • Shop
    • Nursing.be
  • Vacaturebank
    • Vacatures
    • Vacature plaatsen

Overig Overig

6 tips om als verpleegkundige gastvrijer te zijn

Gepubliceerd op: 25 oktober 2016
Dit bericht is ouder dan 5 jaar

Hoe zorg je ervoor dat je als verpleegkundige zo gastvrij mogelijk naar je patiënt bent? Dr. Angelique Lombarts -onlangs benoemd tot lector van het Hospitality Research Centre Hotelschool The Hague- onderzoekt dit, en geeft tips.

1. Leg uit wat je gaat doen: ‘Bepaalde handelingen doe je als verpleegkundige tig keer, maar voor een patiënt kunnen ze nieuw en spannend zijn. Leg daarom stap voor stap uit wat je gaat doen, en wat de patiënt hierbij kan verwachten. Bijvoorbeeld: “Dit kan even pijn gaan doen, maar dit is na een paar minuten weggetrokken.” Als je de patiënt zo aan de hand neemt, wordt de handeling voor hem zo aangenaam mogelijk.’

2. Blijf gevoelens checken: ‘Vraag regelmatig naar de gevoelens van de patiënt. Hoe ervaart hij zijn verblijf in het ziekenhuis? Waar ziet hij tegenop? Doe dit ook als je bijvoorbeeld een verpleegtechnische handeling bij de patiënt uitvoert. Zo voelt hij zich serieus genomen, en weet jij als verpleegkundige waar je wellicht wat angst of pijn weg kan nemen.’

3. Wees alert op non-verbale communicatie: ‘Sommige patiënten kunnen het moeilijk vinden om eerlijk te zeggen hoe ze zich voelen of wat ze van iets vinden. Vraag hier actief naar, maar let ook op de non-verbale communicatie die de patiënt uitzendt. Als je bijvoorbeeld uitlegt wat een behandeling inhoudt, en je ziet een patiënt wazig kijken, dan kun je hierop inspelen door te zeggen: “Ik heb het idee dat het nog niet helemaal duidelijk is, klopt dat? Zal ik het nog eens uitleggen?” Zo verlaag je voor de patiënt de drempel om erover te praten.’

4. Ga dingen niet voor de patiënt invullen, maar leg de keuze voor: ‘Check bijvoorbeeld bij een patiënt of hij met de voor- of achternaam aangesproken wil worden.’

5. Wees je bewust van dat de patiënt nerveus is: ‘Als verpleegkundige kun je heel geroutineerd je werk doen, terwijl de patiënt misschien al wekenlang tegen de opname heeft opgekeken. Als je je hier alleen al van bewust bent, kan je bejegening al heel anders uitpakken.’

6. Haasten maakt niets uit: ‘Verpleegkundigen hebben het druk, en dan loop je het risico dat je wat gehaast en kortaf over kunt komen tegen cliënten. Ten eerste gaat dat ten koste van jouw werkplezier en het welzijn van de patiënt, en ten tweede: wat het je aan tijd oplevert, is verwaarloosbaar. Ik vergelijk het altijd met rijden op de snelweg: door tien kilometer harder te racen dan de rest, zul je hooguit vier minuten eerder thuis zijn. Dat is de moeite niet. Ook bij patienten niet die hierdoor niet tevredener of geruster zullen zijn. Neem dus de tijd.’

Lees ook: 5 tips om je patiënt zoveel mogelijk uit bed te krijgen >>

Gepubliceerd op: 25 oktober 2016
Door: Rhijja Jansen

Thema:

Overig

Tags:

TVZ

Lees Interacties

Geef je reactie Reactie annuleren

Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account


Overig

Overig

Het Nursing-magazine van november is uit: lees de artikelen online

Overig

Het Nursing-magazine van november is uit: lees de artikelen online

Overig

Het Nursing-magazine van oktober is uit: lees de artikelen online

Overig

Het Nursing-magazine van september is uit: lees de artikelen online

Overig

Het Nursing-magazine van juli/augustus is uit: lees de artikelen online

Bekijk meer

Newsletter

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en vakinhoudelijke artikelen?

Schrijf je dan in voor een van onze nieuwsbrieven.

Aanmelden

Footer

Meer nursing

Abonneren

Gratis proefabonnement

Shop

Contact

Volg ons op

Adverteren

Personeeladvertentie

Adverteren & partnerships

Nursing Vlaanderen

Ga naar Nursing.be

© Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Nature

  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Voorwaarden
  • Cookie voorkeuren