• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Menu
Zoeken
Inloggen

Nursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigenNursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigen

Waarmee maken wij jou steeds beter?

  • Praktijk
  • Werk
  • Challenge
  • Congressen
  • Abonneren
  • Nursing
    • Home
    • Praktijk
    • Werk
    • Challenge
    • Congressen
  • Service
    • Veelgestelde vragen
    • Contact
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Inloggen
    • Wat is de Nursing Challenge?
    • Mijn profiel
  • Meer Nursing
    • Nieuwsbrieven
    • Shop
    • Nursing.be
  • Vacaturebank
    • Vacatures
    • Vacature plaatsen

Overig Overig

Blog Conny: 'De blunder van een zorgstudent'

Gepubliceerd op: 23 mei 2016
Dit bericht is ouder dan 5 jaar

Als werkbegeleider van BBL-ers en BOL-ers heb je een belangrijke taak in kennisoverdracht. Vooral in de praktijk gebeuren dingen welke je op school niet goed kunt oefenen als student.

Wat ik vaak doe, is een leerling in het diepe gooien. Het is best eng als je nog geen ervaring hebt in het aanvragen van artsenvisites, ineens de opdracht krijgt: bel jij even naar de huisarts? Het lijkt heel simpel de telefoon pakken, maar ik zie vaak dat men schrikt bij deze vraag. ‘Ja, maar dat heb ik nog nooit gedaan…,’ krijg ik regelmatig als antwoord. Ik stel dan voor dat wij even gaan oefenen voordatde leerling echt gaat bellen. Zo blijkt dat het handig is om eerst een aantal dingen door te nemen zoals het doel en de gesprekstechniek van de aanvraag. Het gaat om gegevens verzamelen van de cliënt en zorgen voor een juiste overdracht met daarbij de aanvraag voor een consult.

Lees ook deze blog van verzorgende ig Conny: ‘Mijn stagiaire wijst me op iets, wat mij al niet opviel’

Zo had ik in de ochtend een warrige cliënt waarbij het wenselijk was dat de huisarts dezelfde dag nog zou komen. Wij hadden de urine gestikt. De aanvraag werd vooraf geoefend en vroeg aan haar of ze wilde dat ik erbij zou zitten tijdens het telefoongesprek als ondersteuning. Ze gaf aan dat dit niet hoefde, en dapper ging ze bellen.

Conny maakt heel wat mee met haar stagiaires. Zo had ze er eentje die een simpele vraag stelde aan een cliënt, en hierop een pikant antwoord kreeg. Klik hier voor deze blog!

Na een uur kwam de huisarts en vroeg of ik mee kwam om de cliënt te schouwen. ‘Schouwen?’ De leerling had netjes de gegevens doorgegeven en op de vraag van de assistente, ‘wat scheelt er aan met de cliënt,’ gezegd dat ze gestikt was…

Heb jij wel eens iets grappigs meegemaakt met een zorgstudent? Laat je reactie dan hieronder achter!

Gepubliceerd op: 23 mei 2016
Door: exed-admin

Thema:

Overig

Tags:

TVV

Lees Interacties

Geef je reactie Reactie annuleren

Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account


Overig

Overig

Het Nursing-magazine van november is uit: lees de artikelen online

Overig

Het Nursing-magazine van november is uit: lees de artikelen online

Overig

Het Nursing-magazine van oktober is uit: lees de artikelen online

Overig

Het Nursing-magazine van september is uit: lees de artikelen online

Overig

Het Nursing-magazine van juli/augustus is uit: lees de artikelen online

Bekijk meer

Newsletter

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en vakinhoudelijke artikelen?

Schrijf je dan in voor een van onze nieuwsbrieven.

Aanmelden

Footer

Meer nursing

Abonneren

Gratis proefabonnement

Shop

Contact

Volg ons op

Adverteren

Personeeladvertentie

Adverteren & partnerships

Nursing Vlaanderen

Ga naar Nursing.be

© Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Nature

  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Voorwaarden
  • Cookie voorkeuren