Het Martini Ziekenhuis in Groningen beleeft eind deze maand de eerste Twitterkliniek. Het is een virtuele kliniek, waar verpleegkundigen én patiënten op weg geholpen worden met sociale media.
Oprichters van de Twitterkliniek zijn online marketeer Renate Wijma en reclameadviseur Joost Schrage. Voor de aftrap in het Martini is het team aangevuld met Bianca Habing (oud-verpleegkundige) van het brandwondencentrum van het Martini Ziekenhuis. ‘Verpleegkundigen zijn zelf vaak al erg actief op Hyves. Zij zouden patiënten kunnen assisteren bij het gebruik van sociale media’, zegt Wijma. ‘Ook kunnen patiënten contact onderhouden met verpleegkundigen en lotgenoten via twitter. In de toekomst kunnen verpleegkundigen bijvoorbeeld eenvoudige lab- en testuitslagen in een Direct Message (DM) aan de patiënt sturen.’
Vragen voor verpleegkundigen
Het verhaal van de drie achter Twitterkliniek.nl is dat de gezondheidszorg zelf meer de weg van de nieuwe media moet bewandelen, om de wisselwerking tussen alle deelnemende partijen te vergroten. ‘Ik krijg op mijn Twitter-account wel eens vragen binnen over brandwonden. Nieuwe media als Twitter en Facebook zijn laagdrempelig en daardoor geschikt om een discussie op gang brengen over zaken in de gezondheidszorg. De vraag is nu of de zorg dat ook wil. Een enkeling twittert al, maar lang niet iedereen. Daarom organiseren we op 28 januari een brainstormsessie’, zegt Habing in een artikel in Dagblad van het Noorden.
Bijeenkomst
De eerste bijeenkomst van de Twitterkliniek is op vrijdag 28 januari vanaf 15.00 uur in het Martini Ziekenhuis en kan alleen op uitnodiging bezocht worden. ‘De mogelijkheid om hier bij aanwezig te zijn is beperkt’, zegt Wijma. Verpleegkundigen die interesse hebben in de Twitterkliniek in hun eigen ziekenhuis kunnen contact opnemen met Wijma op twitter @RenateWijma of via www.twitterkliniek.nl.
Door: redactie Nursing
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account