• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Menu
Zoeken
Inloggen

Nursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigenNursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigen

Waarmee maken wij jou steeds beter?

  • Praktijk
  • Werk
  • Challenge
  • Congressen
  • Abonneren
  • Nursing
    • Home
    • Praktijk
    • Werk
    • Challenge
    • Congressen
  • Service
    • Veelgestelde vragen
    • Contact
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Inloggen
    • Wat is de Nursing Challenge?
    • Mijn profiel
  • Meer Nursing
    • Nieuwsbrieven
    • Shop
    • Nursing.be
  • Vacaturebank
    • Vacatures
    • Vacature plaatsen

Overig Overig

‘IGZ moet beter luisteren naar patiënt’

Gepubliceerd op: 29 december 2016
Dit bericht is ouder dan 5 jaar

De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) kan en moet beter luisteren naar patiënten. Daarom moet het perspectief van patiënten veel meer aandacht krijgen in het toezicht.

Dit stelt promovenda Renée Bouwman van het NIVEL na haar promotieonderzoek over het belang van het betrekken van de cliënt. Met haar proefschrift  The Patient’s Voice as a Game Changer in Regulation promoveerde zij onlangs aan Tilburg University.  Volgens Bouwman laat de inspectie steken vallen bij de aanpak van incidenten en afhandeling van klachten. Er is sprake van een mismatch tussen ‘de biomedische agenda’ van de inspecteurs en ‘de leefwereld’ van patiënten. Daarom moet de inspectie de patiënten meer betrekken bij inspectiebezoeken. Enkele jaren geleden had onder andere de Nationale Ombudsman kritiek op de werkwijze van de IGZ.

Verzorgenden observeren

Het promotieonderzoek bevestigt dat de weg die IGZ het afgelopen jaar ingeslagen is de juiste is: de inspectie zet het belang van de patiënt en zijn naasten meer op de voorgrond. Sinds begin 2016 zet de inspectie bijvoorbeeld patiënten, familie en mantelzorgers in als ervaringsdeskundigen bij inspectiebezoeken. De ervaringen van de patiënt zijn van groot belang bij het oordeel over de zorg. Zo gebruikt de inspectie een methode waar de inspecteur tijdens een bezoek de omgang van de zorgverlener met de patiënt observeert. Ook gesprekken met mantelzorgers of cliëntenraden kunnen onderdeel zijn van een inspectiebezoek. Verder volgt de inspectie in de (sociale) media de ervaring en verwachting van de burger over de zorg. In het werkplan voor het komend jaar staat hoe de IGZ verdergaat op deze weg. Het cliëntperspectief blijft een belangrijk uitgangspunt in het toezicht. Begin 2017 stuurt de minister van VWS het Werkplan IGZ 2017 naar de Tweede Kamer. Dan publiceert de inspectie het ook op haar website.

Wijkverpleegkundigen krijgen vanaf januari te maken met het vernieuwde toezicht van de Inspectie voor de Gezondheidzorg (IGZ). De inspecteur komt dan ook bij de cliënt thuis. Lees meer 

Gepubliceerd op: 29 december 2016
Door: Rhijja Jansen

Thema:

Overig

Tags:

TVZ

Lees Interacties

Geef je reactie Reactie annuleren

Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account


Overig

Overig

Het Nursing-magazine van november is uit: lees de artikelen online

Overig

Het Nursing-magazine van november is uit: lees de artikelen online

Overig

Het Nursing-magazine van oktober is uit: lees de artikelen online

Overig

Het Nursing-magazine van september is uit: lees de artikelen online

Overig

Het Nursing-magazine van juli/augustus is uit: lees de artikelen online

Bekijk meer

Newsletter

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en vakinhoudelijke artikelen?

Schrijf je dan in voor een van onze nieuwsbrieven.

Aanmelden

Footer

Meer nursing

Abonneren

Gratis proefabonnement

Shop

Contact

Volg ons op

Adverteren

Personeeladvertentie

Adverteren & partnerships

Nursing Vlaanderen

Ga naar Nursing.be

© Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Nature

  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Voorwaarden
  • Cookie voorkeuren