Verpleeghuizen, verzorgingshuizen en thuiszorg organisaties die een slechte beoordeling van cliënten hebben gekregen, hebben hierna hun zorg verbeterd.
Dit stelt Marloes Zuidgeest in onderzoek van Tranzo, het NIVEL en het Centrum Klantervaring Zorg, waarop zij aan de Universiteit van Tilburg promoveert. De prestaties van zorginstellingen kunnen mogelijk nog beter worden door cliënten actief te betrekken bij het doorvoeren van verbeteringen, stelt Zuidgeest.
Cliënten betrekken bij verbetering
De ervaringen van cliënten met de zorg worden gemeten met vragenlijsten. Hierbij krijgt de inbreng van cliënten veel aandacht. Maar bij het gebruik van de meetresultaten voor het verbeteren van de zorg zijn cliënten nog te weinig betrokken. Cliëntenraden van verpleeg- en verzorgingshuizen hebben wettelijke rechten om op basis van een meting advies te geven en verbeterprioriteiten te benoemen. Maar ze maken te weinig gebruik van deze bevoegdheden. In de praktijk bepaalt vooral het management van een instelling hoe gegevens over cliëntervaringen worden gebruikt in het kwaliteitsbeleid. De prestaties kunnen mogelijk nog beter worden door cliënten daadwerkelijk te betrekken bij verbeterstrategieën, stelt Marloes Zuidgeest.
Bron: Universiteit van Tilburg
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account