Patiënt na ontslag aan lot overgelaten

UTRECHT - De nazorg voor patiënten die uit een ziekenhuis zijn ontslagen, is niet goed geregeld.  
Patiënt na ontslag aan lot overgelaten

Dat stelt de Inspectie voor de Gezondheidszorg
in haar jaarlijkse rapport de Staat van de Gezondheidszorg
, dat vandaag is gepubliceerd. Patiënten worden
tegenwoordig steeds sneller na een ziekenhuisbehandeling naar huis gestuurd.
Maar één op de drie patiënten hoort niet wat hij of zij moet doen in geval van
nood of wanneer het nodig is om contact op te nemen met de huisarts. Andere
patiënten krijgen helemaal geen instructies mee.
 
Risico
De slechte nazorg brengt het risico met zich mee dat patiënten
onnodig doormodderen met klachten, of niet goed op signalen reageren. Patiënten
krijgen ook vaak tegenstrijdige adviezen van verschillende hulpverleners. Dat is
niet alleen risicovol, het leidt ook tot onnodige onzekerheid bij patiënten.
Bovendien is het voor patiënten lastig om hun recht te halen.
 
Ketenzorg niet verbeterd
Drie jaar geleden constateerde
de Inspectie al dat de samenwerking en de afspraken van huisartsen,
specialisten, apothekers en thuiszorg voor chronisch zieken te wensen overliet.
Sindsdien is die zogenoemde ketenzorg niet wezenlijk verbeterd, vertelt
hoofdinspecteur Jenneke van Veen in een toelichting. Volgens haar hadden
ziekenhuizen ook beter op de nieuwe ontwikkelingen kunnen inspelen. Maar dat is
niet gebeurd. Patiënten weten niet wie ze waarop kunnen aanspreken en ook het
tuchtrecht is niet op ketenzorg aangepast.
 

1 REACTIE

  1. Naar aanleiding van het artikel van ontslag (patient aan zijn lot overgelaten na ontslag: 3 okt 2006). Mail ik jullie.
    Voor mijn afstudeerscriptie heb ik als onderwerp coordinatie van ontslag en vervoer, hebben jullie hier toevallig nog meer gegevens/artikelen over?

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.