Patiënten of naasten die overwegen met een klacht over een verpleegkundige of arts naar de tuchtrechter stappen, kunnen voortaan eerst in gesprek met een speciale tuchtklachtfunctionaris om te kijken of de klacht geschikt is voor het tuchtrecht.
Met name niet medisch-inhoudelijke klachten zoals bejegening zijn hiervoor geschikt. Denk aan klachten als: ‘De verpleegkundige snauwde tegen mij.’ Die klachten kunnen volgens het Tuchtcollege beter, sneller en informeler worden behandeld via de klachtenregeling van de Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen Zorg. De tuchtrechtfunctionaris brengt advies uit aan de patiënt over waar hij de klacht kan indienen en hoe hij deze goed kan formuleren. De klager is vrij om het advies in de wind te slaan of om toch een tuchtzaak op te starten. De tuchtrechtfunctionaris doet geen uitspraak of de klacht gegrond of ongegrond zal worden verklaard en treedt niet op als uw vertegenwoordiger of gemachtigde tijdens de procedure.
Zinvol
Ook voor klachten die de klager toch doorzet naar de rechter, adviseert de functionaris over een juiste formulering. Dat vergroot de kans dat het Tuchtcollege op een zinvolle manier over de klacht kan oordelen. De overheid stelt de functionaris aan en deze zal bij ieder regionaal tuchtcollege beschikbaar zijn.
Griffierecht
In de nieuwe tuchtwet krijgt de tuchtrechter dit jaar ruimere mogelijkheden om een klacht in een vroeg stadium af te doen als ‘kennelijk ongegrond’ of ‘kennelijk van onvoldoende gewicht’. Ook nieuw is dat klagers 50 euro griffierecht moeten betalen om hun klacht in te dienen. Blijkt de klacht na zitting gegrond te zijn, dan krijgt de klager zijn geld terug.
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account