Patiënt met tuchtklacht moet eerst in gesprek met functionaris

Patiënten of naasten die met een klacht over een verpleegkundige of arts naar de tuchtrechter stappen, moeten voortaan eerst in gesprek met een speciale tuchtklachtfunctionaris. Op die manier wil het Tuchtcollege voorkomen dat klachten 'van geringe betekenis' voor de rechter komen.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
(Foto: ANP)

Het gaat om niet medisch-inhoudelijke klachten zoals bejegening. Denk aan klachten als: ‘De verpleegkundige snauwde tegen mij.’ Die klachten kunnen volgens het Tuchtcollege beter, sneller en informeler worden behandeld via de klachtenregeling van de Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen Zorg. De tuchtrechtfunctionaris brengt advies uit aan de patiënt over waar hij de klacht kan indienen en hoe hij deze goed kan formuleren. De klager is vrij om het advies in de wind te slaan of om toch een tuchtzaak op te starten.

Zinvol

Ook voor klachten die de functionaris toch doorzet naar de rechter, adviseert de functionaris over een juiste formulering. Dat vergroot de kans dat het Tuchtcollege op een zinvolle manier over de klacht kan oordelen. De overheid stelt de functionaris aan en deze zal bij ieder regionaal tuchtcollege beschikbaar zijn.

Griffierecht

In de nieuwe tuchtwet krijgt de tuchtrechter dit jaar ruimere mogelijkheden om een klacht in een vroeg stadium af te doen als ‘kennelijk ongegrond’ of ‘kennelijk van onvoldoende gewicht’. Ook nieuw is dat klagers 50 euro griffierecht moeten betalen om hun klacht in te dienen. Blijkt de klacht na zitting gegrond te zijn, dan krijgt de klager zijn geld terug.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.