Poll: ‘Verpleegkundigen en verzorgenden zat van checklist’

Een groot deel van de bezoekers van Nursing.nl wordt moe van checklist verplegen. Dat geven zij aan in een poll. Beroepsvereniging V&VN herkent het signaal van verpleegkundigen en verzorgenden: ‘Er wordt al jaren geklaagd over bureaucratie, administratieve rompslomp en lijstjes afvinken.’
Poll: ‘Verpleegkundigen en verzorgenden zat van checklist’
Foto: Arno Massee

Ruim 80 procent van de 250 stemmers antwoordt ja op de vraag Word jij ook zo moe van checklistgericht verplegen?, zo blijkt uit een poll op Nursing.nl. De redactie van Nursing plaatste de poll naar aanleiding van een brandbrief die verpleegkundigen in Assen onlangs naar hun personeelskrant stuurden. Daarin schreven zij dat ze zich ernstig zorgen maken over het vak van de verpleegkundige.

Evidence Based Practice

‘Wanneer een checklist geen hulpmiddel meer is om aan de hand van vragen te controleren of je een protocol correct hebt gevolgd, maar een doel op zich, dan is de balans weg. Dan kom je vast te zitten in protocollen en verdwijnt de ruimte om gelegitimeerd af te wijken. Dat zien we als beroepsvereniging regelmatig gebeuren’, zegt woordvoerder Monique Roedoe van V&VN. Helemaal nieuw is het signaal niet voor Roedoe. ‘Al jaren klagen verpleegkundigen en verzorgenden immers over bureaucratie, administratieve rompslomp en lijstjes afvinken. Het is op dit moment een trend om op basis van Evidence Based Practice (EBP) te werken en dat is natuurlijk goed. Maar we zien wel dat het in sommige instellingen checklistdrift in de hand werkt. Ook bij werken via EBP moeten verpleegkundigen en verzorgenden zelf blijven nadenken en moet er ruimte zijn om onderbouwd zorg op maat te bieden. De reacties die wij krijgen is dat de beroepsgroep ontevreden is over ‘registreren om het registreren’ en het keurslijf van protocollen en richtlijnen.’

Checklistdrift

Beroepsvereniging V&VN is van mening dat er sprake is van een doorgeslagen checklistdrift. ‘Wij zien voorbeelden van checklisten die gegevens opleveren, waarmee vervolgens niets wordt gedaan. Terwijl er ook voorbeelden zijn van checklisten die succesvol worden ingezet voor het verbeteren van de zorg, zoals de SURPASS operatiechecklist.  De crux zit vooral in de ruimte die verpleegkundigen en verzorgenden krijgen om gelegitimeerd af te wijken van protocollen en checklists, in het belang van de patiënt. Dat vraagt van verpleegkundigen en verzorgenden kennis en vaardigheden: ook met een checklist in de hand moet je blijven nadenken: ‘Past deze oplossing bij deze patiënt?’, aldus Roedoe.

Meer lezen? 
In Nursing juli-augustus lees je meer over de zin en onzin van checklisten. Ook lees je hoe het nu verder gaat met de verpleegkundigen in Assen. Nog geen abonnement op Nursing? Lees hier meer.

2 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. Volgens mij is het checken om het checken, ik had beter medisch secretaresse kunnen worden. Zit 80 procent van mijn tijd achter een computer met lijstjes en heb misschien 20 % tijd voor mijn bewoners. Werkelijk doorgeslagen. Daar waar je je eerst schuldig voelde te weinig tijd aan je bewoners te kunnen geven door personeelstekort komt daar nu ook nog bij dat je extra tijd kwijt bent voor administratieve handelingen.
    Uiteraard ben ik ook een voorstander van kwalitatieve zorg die ook meetbaar is, maar dit is werkelijk doorgeslagen!

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.