• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Menu
Zoeken
Inloggen

Nursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigenNursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigen

Waarmee maken wij jou steeds beter?

  • Praktijk
  • Werk
  • Challenge
  • Congressen
  • Abonneren
  • Nursing
    • Home
    • Praktijk
    • Werk
    • Challenge
    • Congressen
  • Service
    • Veelgestelde vragen
    • Contact
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Inloggen
    • Wat is de Nursing Challenge?
    • Mijn profiel
  • Meer Nursing
    • Nieuwsbrieven
    • Shop
    • Nursing.be
  • Vacaturebank
    • Vacatures
    • Vacature plaatsen

Praktijk Bejegening

Gedragscode in picto's

Gepubliceerd op: 19 februari 2018
Dit bericht is ouder dan 5 jaar

Het Albert Schweitzer ziekenhuis in Dordrecht heeft een gedragscode voor patiënten gemaakt. De tien geboden hangen in de vorm van pictogrammen in het ziekenhuis.

In totaal zijn er tien pictogrammen ontwikkeld. Van een rookverbod tot plaatjes die duidelijk maken dat agressieve taal of seksistische toespelingen niet thuishoren in het ziekenhuis, net zomin als vuil op de grond gooien, wapenbezit of drugs.

Verpleegkundigen

De waarschuwingsbordjes zijn overigens niet alleen bedoeld voor bezoekers en patiënten. ‘Ze zijn ook een geheugensteuntje voor verpleegkundigen dat ze vooral niet alles moeten pikken’, zegt woordvoerder Frank van den Elsen. ‘De aanleiding om een gedragscode te ontwikkelen was  de waarschuwing van de Arbeidsinspectie dat dokters en verpleegkundigen agressie door patiënten en bezoekers onvoldoende meldden. Een gedragscode zou volgens hen de meldingsbereidheid verhogen.’

Meldingen

Voor interne meldingen is er op elke afdeling een speciale persoon aangewezen die meldingen onderzoekt, vervolgt Van den Elsen. ‘Moet er misschien iets veranderd worden aan het protocol, is er opvang nodig of moet er misschien zelfs aangifte worden gedaan?’ Veel ziekenhuizen hebben een gedragscode voor bezoekers opgesteld; de meeste zijn vertaald naar een lijstje met huisregels.

Verpleegkundigen krijgen vaak te maken met verbale intimidatie en agressie. Lees ook Helft verpleegkundigen stuit op agressie.

Belediging

Het Dordtse ziekenhuis kwam eind vorig jaar in het nieuws door een scheldpartij. Een bezoeker moest van de rechter 350 euro smartengeld betalen, omdat hij een medewerker van het ziekenhuis, een doktersassistente, had uitgescholden voor ‘dom hoofddoekje’.

Gepubliceerd op: 19 februari 2018
Door: Annet Maseland

Thema:

Bejegening

Tags:

Bejegening

Lees Interacties

Geef je reactie Reactie annuleren

Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account


Praktijk Bejegening

icon-Bejegening

Bejegening

Blog Barbara: ‘Ze verlaat de afdeling in mijn oude trui en de broek van mijn man’

icon-Bejegening

Bejegening

Ernstig zieke patiënten komen in een rouwproces, hoe help je hen daarbij?

icon-Bejegening

Bejegening

Casus mantelzorg | ‘Het gaat niet meer met moeder, hoe ontlasten we vader?’

icon-Bejegening

Bejegening

Humor als verpleegkundige interventie: ‘Je hoeft geen rode neus op te zetten’

icon-Bejegening

Bejegening

‘Ik maak er een eind aan’: hoe ga je (niet) om met suïcidale patiënten?

Bekijk meer

Newsletter

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en vakinhoudelijke artikelen?

Schrijf je dan in voor een van onze nieuwsbrieven.

Aanmelden

Footer

Meer nursing

Abonneren

Gratis proefabonnement

Shop

Contact

Volg ons op

Adverteren

Personeeladvertentie

Adverteren & partnerships

Nursing Vlaanderen

Ga naar Nursing.be

© Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Nature

  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Voorwaarden
  • Cookie voorkeuren