• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Menu
Zoeken
Inloggen

Nursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigenNursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigen

Waarmee maken wij jou steeds beter?

  • Praktijk
  • Werk
  • Challenge
  • Congressen
  • Abonneren
  • Nursing
    • Home
    • Praktijk
    • Werk
    • Challenge
    • Congressen
  • Service
    • Veelgestelde vragen
    • Contact
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Inloggen
    • Wat is de Nursing Challenge?
    • Mijn profiel
  • Meer Nursing
    • Nieuwsbrieven
    • Shop
    • Nursing.be
  • Vacaturebank
    • Vacatures
    • Vacature plaatsen

Praktijk Bejegening

Zes bouwstenen voor cliëntgerichte zorg hersenletselpatiënten

Gepubliceerd op: 19 april 2011
Dit bericht is ouder dan 5 jaar

Onderzoekers van onderzoeksbureau Conclusion hebben zes bouwstenen opgesteld die noodzakelijk zijn voor cliëntgerichte en samenhangende zorg voor mensen met hersenletsel. De Hersenstichting heeft Conclusion opdracht gegeven om te onderzoeken hoe de zorg voor mensen met hersenletsel kan verbeteren.

De patiënten weten vaak niet waar ze terecht kunnen met hun zorgvraag en de afstemming en samenhang in de zorg ontbreekt vaak. Dit resulteerde in een onderzoek naar de ervaren knelpunten van patiënten in hun route door de zorg van de acute fase tot in de chronische fase thuis waar men het dagelijks leven weer oppakt.

 

Signalering en monitoring

De eerste bouwsteen is signalering en monitoring. Risicocliënten worden eerder gesignaleerd en cliënten worden gevolgd bij de overgang van het ziekenhuis naar huis.

Integrale diagnostiek
De tweede bouwsteen is integrale diagnostiek. Alle NAH-cliënten worden breed onderzocht omdat zij op meerdere gebieden problemen hebben die samenhangen en elkaar beïnvloeden.
Als derde noemen de onderzoekers de overdracht van zorg. Zorgverleners die elkaar opvolgen in de zorgketen doen een geprotocolleerde overdracht waar ook de cliënt in betrokken wordt.

 

Casuscoördinatie

De vierde bouwsteen is casuscoördinatie. Vooral in de chronische fase, als de cliënt weer thuis is, moet er samenhang en onderlinge afstemming zijn tussen de zorgverleners die tijdelijk zorg verlenen. Wanneer de cliënt en zijn mantelzorger daar hulp bij nodig hebben wordt een casuscoördinator ingezet. Dat kan bijvoorbeeld een gespecialiseerd verpleegkundige zijn.

 

Zelfmanagement

Als vijfde noemen de onderzoekers voorlichting en communicatie. De zesde bouwsteen is zelfmanagement en mantelzorg. De verwachting is dat zelfbepaling de zorg sterk verbetert en klachten doet afnemen waardoor de kwaliteit van leven toe zal nemen.

Het rapport Navigeren naar herstel is te downloaden als pdf.  

 

Auteur: TvZ – Annelies Vermeulen

Bron: Hersenstichting

Gepubliceerd op: 19 april 2011
Door: Redactie TvV

Thema:

Bejegening

Tags:

Bejegening Mantelzorg TVZ Verpleegkundige overdracht

Lees Interacties

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account


Praktijk Bejegening

icon-Wondzorg

Wondzorg

Negatieve druktherapie: wat als mijn patiënt de pomp zat is?

icon-Bejegening

Bejegening

Blog Barbara: ‘Ze verlaat de afdeling in mijn oude trui en de broek van mijn man’

icon-Bejegening

Bejegening

Ernstig zieke patiënten komen in een rouwproces, hoe help je hen daarbij?

icon-Bejegening

Bejegening

Casus mantelzorg | ‘Het gaat niet meer met moeder, hoe ontlasten we vader?’

icon-Bejegening

Bejegening

Humor als verpleegkundige interventie: ‘Je hoeft geen rode neus op te zetten’

Bekijk meer

Newsletter

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en vakinhoudelijke artikelen?

Schrijf je dan in voor een van onze nieuwsbrieven.

Aanmelden

Footer

Meer nursing

Abonneren

Gratis proefabonnement

Shop

Contact

Volg ons op

Adverteren

Personeeladvertentie

Adverteren & partnerships

Nursing Vlaanderen

Ga naar Nursing.be

© Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Nature

  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Voorwaarden
  • Cookie voorkeuren