• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Menu
Zoeken
Inloggen

Nursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigenNursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigen

Waarmee maken wij jou steeds beter?

  • Praktijk
  • Werk
  • Challenge
  • Congressen
  • Abonneren
  • Nursing
    • Home
    • Praktijk
    • Werk
    • Challenge
    • Congressen
  • Service
    • Veelgestelde vragen
    • Contact
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Inloggen
    • Wat is de Nursing Challenge?
    • Mijn profiel
  • Meer Nursing
    • Nieuwsbrieven
    • Shop
    • Nursing.be
  • Vacaturebank
    • Vacatures
    • Vacature plaatsen

Praktijk Bejegening

Zo bevorder je familiecontact bij covid-19

Gepubliceerd op: 23 oktober 2020

Hoe kunnen verpleegkundigen invulling geven aan familieparticipatie bij patiënten met covid-19? Verpleegkundig onderzoekers doen aanbevelingen.

Na de eerste coronagolf bekeken verpleegkundig onderzoekers van het Amsterdam UMC* de dossiers van 189 patiënten op covid-afdelingen. Ook hielden ze focusgroepen met verpleegkundigen. Op basis daarvan doen de onderzoekers aanbevelingen om familieparticipatie bij covid-19 mogelijk te maken. We lichten er twee aanbevelingen uit.

De rest van de aanbevelingen vind je in de brochure ‘Praktische aanbevelingen voor familiecontact tijdens ziekenhuisopnames van patiënten met covid-19’. Deze is gratis te downloaden.

Tips bij videobellen

Zo is videobellen volgens deelnemende verpleegkundigen soms heel confronterend voor familieleden. Belangrijk is het videogesprek wel in aanwezigheid van de patiënt te beginnen, maar niet direct de camera op de patiënt te richten.

Zorg daarnaast dat de patiënt er bij een videogesprek zo ‘normaal mogelijk’ uitziet, benadrukken de onderzoekers: gekamde haren, bril en gehoortoestel niet vergeten, en de patiënt zo rechtop mogelijk laten zitten.

Teach back-methode

De communicatie met coronapatiënten en hun familieleden verloopt mede door de beperkende maatregelen mogelijk moeizaam. De Teach Back-methode of terugvraagmethode kan een uitkomst zijn, schrijven de onderzoekers. Het is dus belangrijk een familielid te vragen in zijn of haar eigen woorden te vertellen wat zojuist is besproken. En om daarbij duidelijk te zeggen dat jij graag wilt weten wat de ander begrepen heeft, zonder dat diegene het gevoel heeft dat je hem/haar controleert.

*Het project is uitgevoerd onder leiding van Anne Eskes, Jolanda Maaskant en Irene Jongerden, alle drie werkzaam als senior verpleegkundig onderzoeker in het Amsterdam UMC.

Gepubliceerd op: 23 oktober 2020
Door: Jeroen Wapenaar

Thema:

Bejegening

Tags:

Bejegening

Lees Interacties

Geef je reactie Reactie annuleren

Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account


Praktijk Bejegening

icon-Bejegening

Bejegening

Blog Barbara: ‘Ze verlaat de afdeling in mijn oude trui en de broek van mijn man’

icon-Bejegening

Bejegening

Ernstig zieke patiënten komen in een rouwproces, hoe help je hen daarbij?

icon-Bejegening

Bejegening

Casus mantelzorg | ‘Het gaat niet meer met moeder, hoe ontlasten we vader?’

icon-Bejegening

Bejegening

Humor als verpleegkundige interventie: ‘Je hoeft geen rode neus op te zetten’

icon-Bejegening

Bejegening

‘Ik maak er een eind aan’: hoe ga je (niet) om met suïcidale patiënten?

Bekijk meer

Newsletter

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en vakinhoudelijke artikelen?

Schrijf je dan in voor een van onze nieuwsbrieven.

Aanmelden

Footer

Meer nursing

Abonneren

Gratis proefabonnement

Shop

Contact

Volg ons op

Adverteren

Personeeladvertentie

Adverteren & partnerships

Nursing Vlaanderen

Ga naar Nursing.be

© Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Nature

  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Voorwaarden
  • Cookie voorkeuren