Bij overmacht of fouten merk je pas echt hoe goed de relatie met familieleden van een cliënt is, vindt Conny.
Contact met familieleden is in de ouderenzorg erg belangrijk. Familieleden kunnen een belangrijke bron van informatie zijn. Om een goed beeld van een cliënt te krijgen, raadpleeg ik vaak de contactpersonen. Dit kan zowel formeel plaatsvinden, zoals bij een zorgleefplanbespreking, als informeel in de wandelgangen.
Cognitieve problemen
Bij cliënten met cognitieve problemen is het zelfs noodzakelijk om te beschikken over iemand die mee kan helpen bepaalde problemen op te lossen. Het werk als verzorgende houdt niet op bij het wassen en kleden van bewoners. Het is een 24-uurszorg en omvat alles wat rondom de cliënt gebeurt.
Stroef contact
Tijdens het opnamegesprek merk je al wat je kunt verwachten van de meegekomen familie. Het is prettig als je met elkaar goede afspraken kunt maken. Meestal is het contact tussen de verzorging en de contactpersonen goed te noemen. Maar soms verloopt het wat stroef. Dit is vervelend want het mooiste is als men naar tevredenheid zijn vader of moeder aan onze zorgverlening kan toevertrouwen. Uiteraard doen wij ons best om de zorg goed te laten verlopen. Vertrouwen is daarbij een kostbaar goed en als dit beschadigd raakt is het heel moeilijk om het weer te herstellen.
Overmacht of fouten
Helaas komt het wel eens voor dat er dingen gebeuren die niemand wil. Door overmacht of domweg door fouten. Vooral in deze situaties zie je hoe belangrijk het is om een goede verstandhouding te hebben. Als er al een spanningsveld is, zal het meer moeite kosten om het vertrouwen weer terug te winnen.
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account