• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Menu
Zoeken
Inloggen

Nursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigenNursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigen

Waarmee maken wij jou steeds beter?

  • Praktijk
  • Werk
  • Challenge
  • Congressen
  • Abonneren
  • Nursing
    • Home
    • Praktijk
    • Werk
    • Challenge
    • Congressen
  • Service
    • Veelgestelde vragen
    • Contact
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Inloggen
    • Wat is de Nursing Challenge?
    • Mijn profiel
  • Meer Nursing
    • Nieuwsbrieven
    • Shop
    • Nursing.be
  • Vacaturebank
    • Vacatures
    • Vacature plaatsen

Praktijk Medicatie

'Fouten melden geen aantasting patiëntenrecht'

Gepubliceerd op: 22 februari 2007
Dit bericht is ouder dan 5 jaar

Het nieuwe systeem van veilig melden van incidenten in zorginstellingen leidt niet tot aantasting van patiëntenrechten. Dit stellen de KNMG en de NPCF in een reactie op de uitzending van EenVandaag van zaterdag jl.

Melden van fouten kan juist bijdragen aan een grotere openheid over
medische missers richting patiënten en hun naasten, zo menen beide
organisaties.
 
Scheiding
Volgens de KNMG en de NPCF zijn systemen om incidenten te melden iets heel anders
dan procedures tegen hulpverleners die fouten hebben gemaakt. Er is juist een
scheiding tussen deze twee aangebracht om meer incidenten gemeld te krijgen,
iets waar iedereen bij gebaat is, aldus de organisaties.
 
Waarborgen
Het melden van incidenten – en hiervan leren
– is de basis van het verbeteren van de kwaliteit van zorg. Hulpverleners dienen
vanaf 2008 alle fouten te melden. Hierbij gaat het er niet om of de hulpverlener
wel of niet verantwoord heeft gehandeld. Daarvoor bestaan andere procedures die
de rechten van de patiënt wel degelijk waarborgen, aldus KNMG en NPCF.
 
Openheid
Voor een patiënt die te maken krijgt met een
medische fout zijn er verschillende klachtmogelijkheden. Dit zijn stappen die
mensen overigens niet graag zetten. Ervaring leert dat mensen zich vaak beter
geholpen voelen als naar hen wordt geluisterd, excuses worden gemaakt en
maatregelen worden getroffen om fouten in de toekomst te voorkomen. Daarvoor is
openheid nodig. Het is juist die openheid waaraan het jarenlang heeft ontbroken,
zo stellen KNMG en NCPF. Zij hopen dan ook dat meer openheid over incidenten ook
leidt tot een grotere openheid richting de patiënt en familie.
 
 
  • Verpleegkundigen
    open over incidenten
  • Meer over fouten
    op nursing.nl
 

Gepubliceerd op: 22 februari 2007
Door: Redactie Nursing

Thema:

Medicatie

Tags:

Medicatie

Lees Interacties

Geef je reactie Reactie annuleren

Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account


Praktijk Medicatie

icon-Medicatie

Medicatie

Lareb: ‘Inhaleren van stukjes capsule uit inhalator kan geen kwaad’

icon-Coronavirus

Coronavirus

4 vragen over coronamedicijn Paxlovid

icon-Medicatie

Medicatie

5 tips voor het veilig gereed maken van medicatie

icon-Medicatie

Medicatie

‘Wees alert op gebitsschade na inhalatiemedicatie’

icon-Longziekten

Longziekten

Hittegolf: aandachtspunten medicatie bij hitte

Bekijk meer

Newsletter

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en vakinhoudelijke artikelen?

Schrijf je dan in voor een van onze nieuwsbrieven.

Aanmelden

Footer

Meer nursing

Abonneren

Gratis proefabonnement

Shop

Contact

Volg ons op

Adverteren

Personeeladvertentie

Adverteren & partnerships

Nursing Vlaanderen

Ga naar Nursing.be

© Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Nature

  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Voorwaarden
  • Cookie voorkeuren