Blogger Renée zit alweer in haar vierde jaar hbo-verpleegkunde. Tijd voor het afstudeeronderzoek. Maar welk onderwerp zal ze kiezen?
Nog een paar maanden te gaan. Dat zit de opleiding tot verpleegkundige er voor mij op. Momenteel zit ik midden in mijn afstuderen: onderwerp kiezen, literatuurstudie doen, experts benaderen, interviewen, conclusie trekken, ga zo maar door. Ik leer deze weken meer over het doen van onderzoek dan ik tijdens de hele opleiding bij elkaar gedaan heb.
Ik vind het best leuk om te doen; methodologisch praktijkonderzoek, over een onderwerp dat ik leuk vind en waar ik veel over wil weten. Gelukkig duurde het niet lang voordat ik een onderwerp had. Na het lezen van een artikel over het niet-pluisgevoel in Nursing februari, waarin verpleegkundige Gooske Douw vertelde over haar promotie-onderzoek over dat onderwerp, ben ik geïnspireerd geraakt en heb mijn onderwerp gekozen: het herkennen en toepassen van het niet-pluisgevoel bij de vitaal bedreigde patiënt. Het afstuderen kan beginnen.
Ik vind het altijd zo groot klinken, ‘Afstuderen!’. Pfoe.. Iedere hbo-opleiding heeft een periode van afstuderen waarbij een scriptie geschreven moet worden, onderzoek moet worden gedaan en in mijn geval dus een artikel moet worden geschreven. Een belangrijk ‘product’, dat tijdens mijn sollicitatie misschien wel ter sprake gaat komen: “Zo Renée, en waar ben jíj op afgestudeerd?” Best wel even belangrijk dus. Als ik straks dat papiertje (hopelijk) heb, kan ik het allemaal benoemen.
‘Wil je even meelopen?’, vraag ik de dokter. Wat er is, wil hij weten. Ik haal per ongeluk mijn schouders op. Ik weet het niet. Niet echt tenminste. Maar er is iets mis. ‘Hoe is de bloeddruk?’, vraagt de dokter. En de pols en temperatuur? Ik kan het niet hard maken met cijfers.’ Sandra blogt over het niet-pluisgevoel >>> Lees meer>>
Aan het begin van Het Afstuderen, vroeg ik me af waarom het eigenlijk zo groot gemaakt wordt. Ik vond het op het eerste gezicht eigenlijk helemaal geen representatieve opdracht in vergelijking met de inhoud van de totale opleiding. Als ik kijk naar de dingen die ik heb geleerd, de afgelopen 3,5 jaar, denk ik meer aan verpleegtechnische handelingen, communicatieve vaardigheden, empathie tonen voor de patiënt die het even moeilijk heeft, anatomische kennis, het maken en uitvoeren van een verpleegplan, het ontwikkelen van een visie op het vak en dat alles zo evidence-based mogelijk natuurlijk. Onderzoek doen was eigenlijk maar een klein deel. Waarom wordt dat nu tijdens Het Afstuderen dan zo groot en belangrijk gemaakt? Alsof het een soort samenvatting en conclusie van de hele opleiding is… ik betwijfelde het.
Nu ik enkele weken verder ben, merk ik dat ik toch een beetje terugkom op deze mening. Juist nu pas ik bijna alle competenties die ik onderweg heb opgepikt toe. Want zonder dat ik het door had, ben ik onbewust bezig met het verantwoorden van keuzes die ik maak, het volgen van een plan, het creëren van een visie op innovatie en het verhogen van de kwaliteit van zorg voor zowel de zorgverlener als de zorgvrager; misschien wel de belangrijkste eigenschappen die ik straks als hbo-verpleegkunde moet hebben. En daar krijg ik een absoluut wél-pluisgevoel van.
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account