Aan het begin van ieder studiejaar maak ik een start met mijn POP, het Persoonlijk Ontwikkelings Plan.
De eerste week van de stage zit er alweer op en het wordt tijd voor mijn POP. De bedoeling is dat dit het hele leertraject weergeeft over een bepaalde periode. Bijvoorbeeld een stageperiode. Bij mij betekent dat dus dat mijn POP het hele schooljaar moet uitstippelen… of stippelt het hele schooljaar mijn POP juist uit?
Mijn POP bestaat uit kolommen die een competentie weergeven, mijn reeds verworven competenties, mijn plan om aan die competenties te voldoen en de manier waarop ik die competenties graag getoetst wil hebben.
Het klinkt allemaal heel ingewikkeld, maar als je het analyseert en er al jaren mee hebt gewerkt is het best handig. Op zich is het POP een goede leidraad om je opdrachten samen te stellen, te plannen en te evalueren.
Dit is echter alleen van toepassing als je ook de structuur van het POP begrijpt. Ik kan me namelijk ook voorstellen dat een stagebegeleider het niet méér vindt dan een onoverzichtelijk document met ellenlange verhalen in kolommen. Verhalen die qua beroepsrol (zorgverlener, regisseur enz) wel op volgorde staan, maar qua tijdsplanning door elkaar.
Als je niet bekend bent met het POP is het werkelijk niet te handhaven, denk ik.
Tenminste… zo dacht ik erover in het eerste jaar.
Medestudenten, wat vinden jullie van het fenomeen POP? Handig als leidraad of onding? Stagebegeleiders, wat vinden jullie? Begrijpen jullie het POP of moeten wij, studenten, als ervaringsdeskundige innovatoren onze ideeën er eens op loslaten?
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account