• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Menu
Zoeken
Inloggen

Nursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigenNursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigen

Waarmee maken wij jou steeds beter?

  • Praktijk
  • Werk
  • Challenge
  • Congressen
  • Abonneren
  • Nursing
    • Home
    • Praktijk
    • Werk
    • Challenge
    • Congressen
  • Service
    • Veelgestelde vragen
    • Contact
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Inloggen
    • Wat is de Nursing Challenge?
    • Mijn profiel
  • Meer Nursing
    • Nieuwsbrieven
    • Shop
    • Nursing.be
  • Vacaturebank
    • Vacatures
    • Vacature plaatsen

Praktijk Palliatieve Zorg

Leerlingverpleegkundige in het kwadraat

Gepubliceerd op: 4 november 2009
Dit bericht is ouder dan 5 jaar

In het kader van de rol van coach begeleidde ik vorig jaar een eerstejaars leerlingverpleegkundige. Een week lang ging ze met mij mee de wijk in.

Uiteraard zette ik mijn beste beentje voor en liet haar alle ins en outs van het vak zien. Niet alleen liet ik haar meekijken bij het katheteriseren, maar ik legde haar daarbij natuurlijk ook het één en ander uit.

Eigenlijk was ik blij als ze iets niet wist. Dan kon ik dat tenminste uitleggen, waarbij ik dan mezelf kon testen of ik het überhaupt wel allemaal zo goed wist. In het begin van de week liep het allemaal op rolletjes. Ik had het gevoel dat ik mezelf echt nuttig maakte en een positieve bijdrage leverde aan haar leerproces. Dat was ook zo, bleek naderhand.

Maar aan het einde van de week moest ik mij toch eens achter de oren krabben toen die vraag kwam over het verschil tussen twee soorten oogdruppels en de specifieke werking daarvan. Ik had de ervaring uit voorafgaande stages dat wanneer de begeleider een vraag niet kan beantwoorden de verantwoordelijkheid terug wordt gelegd bij de leerling. Zo liet ik haar dus de namen van de oogdruppels opschrijven en verzocht haar een en ander zelf op te zoeken.
Dat had ze keurig gedaan, want de dag erna kon ze mij een globale beschrijving van haar bevinding geven.

Aan het einde van de week evalueerde ik met haar begeleidster en toen voelde ik me stiekem al een gediplomeerd verpleegkundige.

Die week heb ik echt heel veel geleerd: het niveau van de leerling inschatten, het op een effectieve manier begeleiden van een jongerejaars, maar ook het graven in je eigen verworven kennis.
En dan blijkt dat je toch nog hier en daar een steekje laat vallen. Maar mag dat niet? Je gaat toch pas echt leren na je diplomering, zeggen ‘ze’.

Heb jij al eens een jongerejaars leerling begeleid? Waar liep je tegenaan of wat viel juist mee? 

Gepubliceerd op: 4 november 2009
Door: exed-admin

Thema:

Palliatieve Zorg

Tags:

Opleiding en deskundigheid

Lees Interacties

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account


Praktijk Palliatieve Zorg

icon-Palliatieve Zorg

Palliatieve Zorg

Wetenschap | Palliatieve zorg in het ziekenhuis: begin er gewoon over

icon-Longziekten

Longziekten

Angst bij thuiswonende COPD-patiënten: wat kun je doen?

icon-Bejegening

Bejegening

Heeft je palliatieve patiënt beperkte gezondheidsvaardigheden, dan zijn dit de do’s and don’ts

icon-Palliatieve Zorg

Palliatieve Zorg

Sander de Hosson: ‘In de stervensfase zijn verpleegkundigen mijn belangrijkste sensoren bij de patiënt’

icon-Palliatieve Zorg

Palliatieve Zorg

Palliatieve zorg in het ziekenhuis: pak een krukje, ga zitten en luister

Bekijk meer

Newsletter

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en vakinhoudelijke artikelen?

Schrijf je dan in voor een van onze nieuwsbrieven.

Aanmelden

Footer

Meer nursing

Abonneren

Gratis proefabonnement

Shop

Contact

Volg ons op

Adverteren

Personeeladvertentie

Adverteren & partnerships

Nursing Vlaanderen

Ga naar Nursing.be

© Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Nature

  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Voorwaarden
  • Cookie voorkeuren