• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Menu
Zoeken
Inloggen

Nursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigenNursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigen

Waarmee maken wij jou steeds beter?

  • Praktijk
  • Werk
  • Challenge
  • Congressen
  • Abonneren
  • Nursing
    • Home
    • Praktijk
    • Werk
    • Challenge
    • Congressen
  • Service
    • Veelgestelde vragen
    • Contact
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Inloggen
    • Wat is de Nursing Challenge?
    • Mijn profiel
  • Meer Nursing
    • Nieuwsbrieven
    • Shop
    • Nursing.be
  • Vacaturebank
    • Vacatures
    • Vacature plaatsen

Praktijk Palliatieve Zorg

Leerlingverpleegkundigen moeten beter reflecteren

Leerlingverpleegkundigen moeten beter reflecteren

Gepubliceerd op: 29 april 2013
Dit bericht is ouder dan 5 jaar

Wie in een beroep als verpleegkundige werkzaam is, moet zich een leven lang blijven bijscholen. Om het blijven doorleren in de beroepspraktijk mogelijk te maken, moeten studenten in het middelbaar beroepsonderwijs beter leren reflecteren op hun eigen handelen en ontwikkeling.

Dit concludeert onderzoeker Agaath Dekker-Groen. Zij onderzocht hoe docenten in het verpleegkundig onderwijs op mbo-niveau studenten kunnen ondersteunen in de ontwikkeling van hun reflectievaardigheden. Docenten die getraind zijn in vragen stellen, doorvragen en feedback geven, stimuleren mbo-studenten beter tot reflectie op hun eigen ontwikkeling dan docenten die dat niet doen.

Vier belangrijke competenties

Agaath Dekker-Groen ontwikkelde eerst criteria op basis van literatuuronderzoek en in samenwerking met deskundigen uit de wetenschap en uit de onderwijspraktijk. Daarna ontwikkelde ze competentiebeschijvingen op vier beheersingsniveuas en ontwikkelde vervolgens een docententraining. In dit trainingsprogramma stonden de competenties instructie en informatie geven, begeleiden, feedback geven en beoordelen van reflectievaardigheden van studenten centraal. Vijf docententeams volgden groepsbijeenkomsten, kregen individueel video-interactiebegeleiding van Agaath Dekker-Groen en oefenden de competenties in de praktijk. De docenten voerden onder meer begeleidingsgesprekken met hun studenten, die naderhand via video-opnames werden geanalyseerd. Er was ook een controlegroep met docenten die de training niet volgde.

Meer aan het denken zetten, minder uitleggen en controleren

Agaath Dekker-Groen: Uit de analyses van de begeleidingsgesprekken is gebleken dat getrainde docenten meer focusten op de denkactiviteiten van studenten en op de effecten van hun begeleiding. Ook bleken de getrainde docenten veel meer door te vragen dan de docenten in de controlegroep. De feedbackdialogen van de getrainde docenten gingen dieper en bevatten meer verschillende vraag- en antwoordcategorieën dan die van de controlegroep. De laatste groep was vooral gericht op controleren en uitleggen.

Beter reageren op de student

Agaath Dekker-Groen concludeert op basis van het onderzoek dat de training die zij ontwikkelde in relatief weinig tijd leidt tot het ontwikkelen van docentcompetenties in het stellen van vragen aan studenten en het reageren op studentuitingen die studenten stimuleren tot reflectie.  Ze verwacht dat het trainingsprogramma ook geschikt is voor andere doelgroepen zoals HBO verpleegkunde studenten, medische studenten en leraren in opleiding. De resultaten van het onderzoek kunnen worden gebruikt om richtlijnen te ontwikkelen voor onderwijs in reflectievaardigheden als onderdeel van gezondheidszorgopleidingen en lerarenopleidingen.

Achtergrondinformatie

Het promotieonderzoek Teacher competences for supporting students: reflection. Standards, training, and practice is gefinancierd door de Programmaraad voor het Onderwijsonderzoek, een onderdeel van de Nederlandse organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek.

Gepubliceerd op: 29 april 2013
Door: Nienke Berends

Thema:

Palliatieve Zorg

Tags:

Mbo-v Opleiding en deskundigheid

Lees Interacties

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account


Praktijk Palliatieve Zorg

icon-Palliatieve Zorg

Palliatieve Zorg

Wat te doen bij slaapproblemen in de palliatieve fase? 4 adviezen uit de herziene richtlijn

icon-Sterven

Sterven

Wel of niet medicatie geven tegen reutelen in de palliatieve fase?

icon-Palliatieve Zorg

Palliatieve Zorg

Palliatieve zorgplanning: hoe pak je het aan?

icon-Palliatieve Zorg

Palliatieve Zorg

Waarom je iedere palliatieve patiënt een proactieve zorgplanning gunt

icon-Palliatieve Zorg

Palliatieve Zorg

Wetenschap | Palliatieve zorg in het ziekenhuis: begin er gewoon over

Bekijk meer

Newsletter

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en vakinhoudelijke artikelen?

Schrijf je dan in voor een van onze nieuwsbrieven.

Aanmelden

Footer

Meer nursing

Abonneren

Gratis proefabonnement

Shop

Contact

Volg ons op

Adverteren

Personeeladvertentie

Adverteren & partnerships

Nursing Vlaanderen

Ga naar Nursing.be

© Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Nature

  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Voorwaarden
  • Cookie voorkeuren