• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Menu
Zoeken
Inloggen

Nursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigenNursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigen

Waarmee maken wij jou steeds beter?

  • Praktijk
  • Werk
  • Challenge
  • Congressen
  • Abonneren
  • Nursing
    • Home
    • Praktijk
    • Werk
    • Challenge
    • Congressen
  • Service
    • Veelgestelde vragen
    • Contact
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Inloggen
    • Wat is de Nursing Challenge?
    • Mijn profiel
  • Meer Nursing
    • Nieuwsbrieven
    • Shop
    • Nursing.be
  • Vacaturebank
    • Vacatures
    • Vacature plaatsen

Praktijk Palliatieve Zorg

Meer praktijk of toch juist theorie?

Meer praktijk of toch juist theorie?

Gepubliceerd op: 12 oktober 2011
Dit bericht is ouder dan 5 jaar

Naast dat ik klassenvertegenwoordiger ben zit ik ook in de deelnemersraad van het Noorderpoort College, want naast mijn eigen leerproces wil ik mij ook inzetten voor ‘randzaken’ en wil ik meedenken en vergaderen over het beleid van de school.

Vooral de discussie over hoe verpleegkundigen moeten worden opgeleid wekt bij mij alle interesse. Ik zit er namelijk als leerling middenin, want ik word tenslotte opgeleid tot verpleegkundige. Mijn generatie leerling-verpleegkundigen wordt nu opgeleid volgens de steeds vaker gebruikte onderwijsmethode Competentiegericht Onderwijs. Die ik trouwens te algemeen vind. En ik plaats nogal wat vraagtekens bij de effectiviteit, maar daar kom ik ooit in een blog genuanceerder op terug!

Ik vind dat een verpleegkundige vooral praktijk georiënteerd opgeleid moet worden (En dit baseer ik op 60 weken theorie en ongeveer 35 weken praktijk). Simpelweg omdat je in het praktijk dingen tegenkomt wat je uit een boek niet kunt halen. Neem bijvoorbeeld iets heel simpels als steunkousen. Op school heb je een mooie pop en/of kan je oefenen op het been van je klasgenoot, maar de praktijk is toch een tikkeltje anders, want dan zit je bijvoorbeeld met een oedemateus been of heb je een patiënt met hevige ondergewicht waarbij je subcutaan moet prikken.

En natuurlijk is theorie ook belangrijk, ik ben eigenlijk zelfs erg theoretisch ingesteld. Fundamentele kennis over het menselijk lichaam en bijvoorbeeld wetten moet je  onder andere zeker weten als verpleegkundige. Maar het bezitten van de kennis is niet het enige, want denk maar eens aan het terugkoppelen van die kennis naar de praktijk toe. Zo had ik  in mijn vorige stage een COPD klasse 4 patiënt. COPD was theoretisch gezien niets nieuws voor mij, want ik wist er al het een en ander van. Maar toch zag ik aspecten (verpleegkundige observaties?) over het hoofd, namelijk dat mijn patiënt steeds voorovergebogen op de stoel zat. Waarom zat mijn patiënt steeds zo?  Omdat hij lui was en uitgeput. Dat dacht ik althans, want toen ik er echt over nadacht ging er, met hulp van mijn werkbegeleider, een nieuwe manier van beredeneren en denken open.

Mijn COPD klasse 4 patiënt zat zo op de stoel voor een andere reden. Een reden die hij misschien zelf op het moment niet doorhad, want in die houding hoefde hij zo min mogelijk inspanning te leveren omdat zijn longen, in tegenstelling tot rechtop zitten, zich niet volledig ontplooien. Wat resulteert in oppervlakkig ademhalen. Ik durf zelfs te stellen dat alleen al deze leermoment in mijn stage qua kennis vergaren te vergelijken is met minimaal 5 weken in de schoolbanken. Ik heb iets geleerd wat ik nooit meer zou vergeten. Verbanden leggen en logisch (be)redeneren.

De opleiding verpleegkunde zal nog lang een discussie onderwerp blijven waarin ik zeker in zal deelnamen als leerling-verpleegkundige en in de toekomst zeker nog wat blogs aan wil toewijden. Ik wil niet alleen dat ik een goede verpleegkundige word, maar ook de generaties na mij. Ik wilde eigenlijk veel meer vertellen over de opleiding, maar dan neigde dit waarschijnlijk eerder naar een scriptie dan een blog, want ik kan hier uren over doorpraten, discussiëren en luisteren!

Gepubliceerd op: 12 oktober 2011
Door: exed-admin

Thema:

Palliatieve Zorg

Tags:

Opleiding en deskundigheid

Lees Interacties

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account


Praktijk Palliatieve Zorg

icon-Sterven

Sterven

Wel of niet medicatie geven tegen reutelen in de palliatieve fase?

icon-Palliatieve Zorg

Palliatieve Zorg

Palliatieve zorgplanning: hoe pak je het aan?

icon-Palliatieve Zorg

Palliatieve Zorg

Waarom je iedere palliatieve patiënt een proactieve zorgplanning gunt

icon-Palliatieve Zorg

Palliatieve Zorg

Wetenschap | Palliatieve zorg in het ziekenhuis: begin er gewoon over

icon-Longziekten

Longziekten

Angst bij thuiswonende COPD-patiënten: wat kun je doen?

Bekijk meer

Newsletter

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en vakinhoudelijke artikelen?

Schrijf je dan in voor een van onze nieuwsbrieven.

Aanmelden

Footer

Meer nursing

Abonneren

Gratis proefabonnement

Shop

Contact

Volg ons op

Adverteren

Personeeladvertentie

Adverteren & partnerships

Nursing Vlaanderen

Ga naar Nursing.be

© Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Nature

  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Voorwaarden
  • Cookie voorkeuren