Verpleegkundigen zijn blij dat ze vanaf 1 oktober niet meer bij iedere wijziging van het zorgplan een handtekening van de cliënt hoeven te vragen. Dat blijkt uit vele reacties van verpleegkundigen op, onder meer, de Facebookpagina’s van Nursing en V&VN.
Vorige week werd bekend dat Actiz, BTN, LOC Zeggenschap in zorg, Consumentenbond en Patiëntenfederatie Nederland de tweezijdige Algemene Voorwaarden hebben aangepast. Deze afschaffing leidt volgens de verschillende partijen direct tot een aanzienlijke vermindering van administratieve lasten, zowel voor de medewerker als de cliënt. De verpleegkundige heeft hierdoor meer tijd om goede zorg te leveren en de cliënt krijgt sneller goede en passende zorg. De nieuwe Algemene Voorwaarden gaan in per 1 oktober 2018.
‘Nog even volhouden, maar het einde is in zicht,’ reageert Simone op de Facebookpagina van Nursing. ‘Hoeven we nooit meer op handtekeningenjacht,’ zegt Nicole tegen een aantal collega’s. Marjolein en Margo zijn vooral opgelucht: ‘Dat is fijn, dat scheelt echt aan administratie!’ Het bericht op Nursing.nl werd sinds afgelopen dinsdag ruim 12.000 keer gelezen en leverde veel reacties op.
Reactie V&VN
Ook beroepsvereniging V&VN is blij dat de handtekening wordt geschrapt, mede omdat het haaks staat op de vertrouwensrelatie met de patiënt. ‘Bij iedere kleine wijziging in het zorgplan moet de cliënt het zorgplan opnieuw ondertekenen. Dus: plan voor de cliënt uitprinten, meenemen, eraan denken het te laten ondertekenen, het ondertekende plan op kantoor inscannen en als attachment aan het ECD hangen’, aldus de beroepsvereniging op hun website. Ook uit de actie #meerzorgminderpapier bleek dat volgens ruim 3.500 verpleegkundigen en verzorgenden staat de handtekening onder elke wijziging in het zorgplan in de top 5 staat van ergernissen en onnodige administratie.
Dat de maatregel bij de achterban van V&VN in goede aarde valt, blijkt ook uit de reacties die het bericht krijgt op de Facebookpagina van V&VN. Meer dan 60.000 mensen hebben het bericht gelezen en bijna duizend mensen hebben gereageerd. ‘Ik ga mijn collega’s heel blij maken met dit mooie nieuws! Het kon gebeuren dat een zorgplan twee of drie keer per week moest worden aangepast, omdat de situatie bij de cliënt zo snel verandert. Niemand wordt blij van de tijd die dit kost, even los van haperende Wifi of andere ICT perikelen’, zegt wijkverpleegkundige Yvette Bezemer op de website van V&VN.
Welke regels worden – naast het niet meer verplichten van een handtekening onder het zorgplan – nog meer geschrapt? Bekijk ze hier.
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account