Papierwerk, de zorg hangt ervan aan elkaar!
Alles moet worden geregistreerd. Ik krijg het soms niet meer uitgelegd aan cliënten als ze bij de intake van de zorg te horen krijgen wat er allemaal moet worden ingevuld.
Goed, een zorganamnese krijg ik nog wel uitgelegd, maar dan komt het zorgplan, en de zorgovereenkomst die in tweevoud moet worden ondertekend. Niet eerder dan nadat de cliënt de algemene voorwaarden heeft doorgelezen, want je moet toch weten waarvoor je tekent.
Een actuele, volledig ingevulde medicijnlijst van de apotheek, een formulier waarop je vermeldt waar de benodigde werkmaterialen te vinden zijn, een verrichtingenlijst voor de voorbehouden handelingen, een lijst waarop de bloedsuikers kunnen worden genoteerd. En natuurlijk niet de voortgangsrapportage vergeten! En zo kan ik nog wel even door gaan.
Het zorgdossier moet binnen twee weken op orde zijn, en een compleet beeld geven van wat door wie bij de cliënt wordt gedaan. Dat wil de Inspectie, en als dat niet gebeurt, dan zijn de rapen gaar. Elke thuiszorgmedewerker kan beamen dat het zorgdossier goed moet worden ingevuld, maar – zoals ik me wel eens oneerbiedig heb afgevraagd – moet elke ‘scheet’ worden verantwoord?!
Waar de huisartsen bij ons ‘simpel’ van worden is onze vraag om van elke telefonisch doorgegeven medicatiewijziging, een schriftelijke opdracht te faxen. Het is niet meer voldoende om in het dossier te noteren dat na een telefonische opdracht van huisarts Y, de morfinedosering bij meneer Z is opgehoogd naar 100mg per 24 uur.
Nee, er moet gefaxt worden en liefst meteen. Vervolgens moet die fax worden opgehaald op kantoor en in het dossier worden gestopt. Hetzelfde geldt voor een telefonisch gekregen opdracht tot bijvoorbeeld het katheteriseren. Dat uitvoeringsverzoek moet volledig zijn ingevuld, en dat betekent dus ook dat de handeling moet worden omschreven, de bijwerking, de eventuele complicaties, de geldigheid van de duur van de handeling en ga zo maar door.
De manier waarop wij in de thuiszorg onze administratie moeten bijhouden lijkt een garantie voor goede zorg, maar voor mij is niks minder waar. Natuurlijk moet je een goede rapportage bijhouden, maar de te geven zorg moet het hoofddoel zijn, toch niet het zorgdossier?!
Heb jij suggesties om de overdaad aan papierwerk in de zorg te beperken? Ik zou ze heel graag weten!
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account