Reclamespotje SP niet smakeloos

Het spotje van de SP over de thuiszorg kan door de beugel. Dat heeft de Reclame Code Commissie maandag bepaald, na drie klachten die over het filmpje waren ingediend. <BR><BR>

Grenzen
Het tv-spotje
met een bejaarde vrouw die zich uitkleedt, zoekt volgens de commissie de grenzen
van de goede smaak en het fatsoen op, maar heeft die niet overschreden. Ook
vindt zij het filmpje niet misleidend: de SP heeft duidelijk gemaakt dat mensen
ook in de werkelijkheid vaak met steeds andere hulpverleners te maken krijgen.


Waardigheid
De boodschap van de oude vrouw in het
spotje is dat ze zich net zo goed voor heel Nederland kan uitkleden als er door
bezuinigingen in de zorg steeds een andere hulp op de stoep staat. De beelden
zijn ontluisterend, vindt de Reclame Code Commissie, maar de vrouw wordt wel in
haar waardigheid gelaten.

Overheidsbeleid
SP-Kamerlid Agnes
Kant is blij met de uitspraak over de reclameboodschap, die overigens al niet
meer op de televisie te zien is. “De Commissie heeft goed aangevoeld dat het
filmpje kritiek levert op het overheidsbeleid en zeker niet kritisch is op de
uitvoerenden. In Harlingen heb ik meegelopen met de thuiszorg. Deze mensen
hebben hart voor de zaak en voelden zicht eerder gesterkt dan gekrenkt door het
filmpje.”

Fatsoensnormen

Bij
andere partijen in de Tweede Kamer viel het filmpje slecht. CDA-Kamerlid Jan de Vries noemt het oordeel van de
commissie teleurstellend. De fatsoensnormen die de commissie hanteert, deelt hij
niet. Ook blijft De Vries erbij het spotje misleidend te vinden. Willem
Kruithof, een van de klagers bij de Reclamecommissie, deelt deze kritiek op de
uitspraak. Hij overweegt beroep aan te tekenen.

Door: Redactie Nursing

Lees ook:

 

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.