Let op: de informatie in dit artikel is ten minste vijf jaar oud

Richtlijnen persoonlijke hygiëne ziekenhuis aangepast

De werkgroep infectiepreventie heeft de richtlijnen voor persoonlijke hygiëne van ziekenhuismedewerkers, patiënten en bezoekers aangepast.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan

 In de richtlijn ‘Persoonlijke hygiëne medewerkers’ is een hoofdstuk opgenomen over het melden van infecties bij medewerkers. Ziekenhuizen moeten een procedure vastleggen voor het melden van infecties waarvan de medewerkers zich op de hoogte moeten stellen. Verpleegkundigen en andere medewerkers met bijvoorbeeld steenpuist, aanhoudende diarree of hepatitis A moeten dit gaan melden. Dat adviseert de Werkgroep Infectiepreventie (WIP) in een nieuw hoofdstuk in de richtlijn ‘Persoonlijke hygiëne medewerkers’.

Andere indicaties die gemeld moeten worden zijn nagelbedontsteking, contact met waterpokken of gordelroos, herpes labialis, conjunctivitis, na opname of werken in een buitenlands ziekenhuis. Vooral medewerkers die op afdelingen werken waar patiënten met verminderde weerstand (bijvoorbeeld neonatologie) worden verpleegd moeten zich bewust zijn van de infectierisico’s voor hun patiënten, schrijft de WIP-richtlijn voor.

 

In de WIP richtlijn ‘Persoonlijke hygiëne patiënt en bezoeker’ zijn de WIP richtlijnen ‘Persoonlijke hygiëne patiënt’ en ‘Persoonlijke hygiëne kinderen’ samengevoegd.

 

bron: www.wip.nl

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.