De communicatie over borstkanker kan een averechtse werking hebben op de doelstelling van de campagnes. Dat blijkt uit onderzoek van Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM), INSEAD en London Business School.
In de communicatie over borstkanker wordt vaak gebruik gemaakt van vrouwelijke elementen als roze achtergronden, roze lintjes, of eenvoudigweg vrouwen. Dit kan echter vaak een averechtse werking hebben op de hoofddoelstellingen van campagnes voor grotere bewustwording met betrekking tot borstkanker.
Defensieve reactie
`Uit ons onderzoek wordt duidelijk dat communicatie over borstkanker met prominente verwijzingen naar vrouwen ongewild een defensieve reactie uitlokt bij vrouwen: “Het kan mij toch niet overkomen’, zegt een onderzoeker van INSEAD. “Deze verdedigingsmechanismen werken de hoofddoelstellingen van de borstkankercampagnes tegen. De vrouwen blijken minder open te staan voor de veronderstelling uit dat vrouwen vatbaar zijn voor borstkanker, en zijn minder bereid donaties aan onderzoek naar eierstokkanker te doen. Ook maken ze het vrouwen moeilijker advertenties over borstkanker correct te interpreteren en worden advertenties omtrent borstkanker minder goed onthouden.”
Mediacontext
Borstkankercampagnes die verwijzen naar het vrouwelijke element, bijvoorbeeld een vrouw die haar armen over haar borsten slaat, kunnen beter vermeden worden, zo is de uitkomst van het onderzoek. “Deze campagnes zijn ook minder effectief wanneer ze in een mediacontext geplaatst worden waarin vrouwen zich meer bewust zijn van hun eigen geslacht, zoals op websites of tv zenders die zijn gewijd aan meer vrouwelijke onderwerpen. Communicatie die het gevoel van eigenwaarde van vrouwen versterkt, kan de lezer over de defensieve reactie heen helpen, en de effectiviteit van borstkankercampagnes vergroten.”
Auteur: TvZ – Annelies Vermeulen
Bron: Erasmus Universiteit
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account