Ruim twee op de vijf slachtoffers van een mogelijke medische fout is na drie jaar nog steeds in een letselschadezaak verwikkeld. Dat blijkt uit onderzoek van Stichting De Ombudsman.
De Ombudsman baseert haar conclusies op de uitkomsten van een uitgebreide enquête onder 658 slachtoffers van medische missers.
Schadevergoeding
Patiënten kunnen na een medische fout een lange strijd om erkenning en een schadevergoeding tegemoetzien. De oneerlijkheid van de strijd komt vooral doordat de patiënt bewijs van een fout moet leveren. De aangeklaagde hulpverlener heeft echter het bewijsmateriaal onder zijn hoede. Als de hulpverlener de fout erkent, komt het voor dat diens verzekeraar de aansprakelijkheid betwist en de schadeclaim afwijst.
Fout
Uit het onderzoek blijkt ook dat hulpverleners hun patiënten onvoldoende voorlichten, zowel voor als tijdens en na de behandeling, zeker als het een fout of complicatie betreft. Als de arts in een nagesprek de fout erkent, kan de patiënt dat later niet aantonen, omdat er niets op papier staat. De stichting pleit voor regels om het nagesprek schriftelijk vast te leggen. Ook moeten er vereisten voor een medisch dossier komen. Die blijken nu vaak onvolledig en soms zelfs gedeeltelijk onvindbaar of onleesbaar.
Lees ook:
Dossier Veilig werken
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account