Slecht nieuws vertellen stressvol

Het voeren van een slechtnieuwsgesprek met een patiënt geeft stress. Zeker als je op dat gesprek wordt beoordeeld.  
Slecht nieuws vertellen stressvol

Dat concluderen onderzoekers van het NIVEL en UMC Utrecht in het
wetenschappelijke tijdschrift Psychoneuroendocrinology.

Video

De onderzoekers beoordeelden tweedejaars studenten geneeskunde tijdens
gesimuleerde slechtnieuwsgesprekken en namen hen daarbij op video op. Ze wilden
weten of het stressniveau van de studenten zou stijgen tijdens de beoordeling.
Daarvoor keken ze naar hoogte van het stresshormoon cortisol, bloeddruk en
hartslag.
Vòòr het gesprek
Voordat de studenten de
gesprekken ingingen, hadden ze een zichtbaar verhoogd stressniveau. Dit bleef
ook na het gesprek hoger dan op dagen dat ze geen gesprekken voerden. Normaal
stijgt de cortisolwaarde (een van de maten voor het stressniveau) kort voor het
ontwaken en neemt deze daarna weer af. Bij de studenten bleef de waarde hoger op
de dagen van de slechtnieuwsgesprekken. Deze stress van tevoren weerspiegelde
zich nagenoeg niet in de kwaliteit van de communicatie.
 
Aankijken
Opmerkelijk was dat hoe meer de studenten de patiënt aankeken, hoe hoger
het stressniveau was na afloop. ‘Dit suggereert dat non-verbale communicatie
zoals aankijken een hoge mate van alertheid vereist, waardoor de stresswaarde
verhoogt’, stelt NIVEL-onderzoeker Sandra van Dulmen.
Emoties
De studenten die het vriendelijkst en het
meest betrokken waren, communiceerden kwalitatief op een hoger niveau, stelden
de onderzoekers vast. Dit kwam tot uitdrukking in hoe ze de communicatie
structureerden, hoe ze emoties hanteerden en hoe ze informatie gaven. Van
Dulmen: ‘NIVEL-onderzoek naar de communicatie in de spreekkamer laat zien dat
deze de laatste jaren zakelijker wordt. Die verzakelijking kan ertoe leiden dat
de kwaliteit van de communicatie juist vermindert.’

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.