Een prestatiegerichte leidinggevende is een grote stressfactor voor verzorgenden en verpleegkundigen.
Andere belangrijke veroorzakers van stress zijn tijdsdruk en onvoldoende overleg met collega’s. Dit blijkt uit een publicatie van onderzoekers van het NIVEL, AMC en CEG/RVZ in het International Journal of Nursing Studies.
Coachende leidinggevende
Hoe meer de leidinggevende gericht is op presteren en taken, hoe zwaarder situaties als tijdsdruk en onvoldoende overleg met collega’s gaan wegen. Teamleiders in de zorg zouden hierop moeten letten. Veel stress kan resulteren in ontevredenheid over het werk, vervroegd uittreden en personeelsverloop. NIVEL-onderzoeker Anke de Veer: ‘Een meer coachende stijl van leidinggeven past beter bij het werk van professionals en dus ook bij verzorgenden en verpleegkundigen.’
Familie cliënt
De onderzoekers bekeken alleen situaties die in de zorg dagelijks voorkomen. De meeste stress gaven situaties waarin de familie van een cliënt iets verwacht en de zorgverlener weet dat dit niet overeenkomt met de wensen van de cliënt. Ook situaties waarin de verpleegkundige het niet eens is met het beleid van de arts geven veel stress. En zorgverleners vinden het lastig te beslissen hoe te handelen, als ze zien dat een collega niet goed functioneert en collegialiteit hen weerhoudt er iets van te zeggen.
Bespreken met collega’s
Anke de Veer: ‘Uit ons onderzoek blijkt dat het belangrijk is dit soort belastende situaties met collega’s te bespreken. Aandacht voor elkaar, zorgzaamheid niet alleen voor patiënten, maar ook voor collega’s, helpt stress te verminderen. Voldoende tijd voor intercollegiaal overleg is daarom belangrijk. De zorg kan gemotiveerde krachten goed gebruiken en we moeten ervoor waken dat door stress in het werk goede mensen de zorg verlaten.’
Bron: Nivel
Klik hier voor het rapport
Lees ook:
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account