Teamleren draagt bij aan implementatie standaarden

Zogenaamd ‘teamleren’ kan bijdragen aan een betere implementatie van actuele standaarden en richtlijnen. Dat blijkt uit promotieonderzoek van Olaf Timmermans waarop hij promoveert aan de Universiteit van Antwerpen.
398team veprleegkundigen nationale beeldbank

Vrijwel alle verpleegkundigen zijn werkzaam in een team. Dat is belangrijk, want teams beïnvloeden de manier van denken, leren en handelen van verpleegkundigen op een afdeling. Volgens Timmermans ondergaan verpleegkundige teams momenteel een transformatie van productiegerichte teams naar ‘ambidextere’ teams. Dit betekent dat het team tegelijk verpleegkundige zorg produceert én ontwikkelt. En in die ontwikkeling vertonen de teams tekortkomingen, zo concludeert Timmermans in zijn onderzoek. ‘Het lukt verpleegkundige teams niet altijd om kwalitatieve en veilige zorg te bieden volgens actuele standaarden en richtlijnen. Ook worden innovaties niet altijd doorgevoerd.’

Teamleren
Timmermans heeft een oplossing bedacht om dit te verbeteren: teamleren. Hij bedoelt hiermee de activiteiten die verpleegkundigen met elkaar kunnen ondernemen om informatie te verzamelen, te verwerken en op te slaan. Voorbeelden zijn feedback geven, hulp vragen aan collega’s en het samen actief zoeken naar nieuwe kennis. ‘Verpleegkundigen leren in teamverband makkelijker en sneller. Wanneer je vernieuwingen dus via teamleren invoert, landt zo’n innovatie beter. Daarmee verhoog je de kwaliteit van je zorg.’

Openheid en veiligheid
Om als verpleegkundig team goed te functioneren, zijn er een aantal voorwaarden nodig. Timmermans:  ‘Het is belangrijk dat er sprake is van openheid en psychologische veiligheid. De verpleegkundigen moeten vragen durven stellen. Daarnaast is een externe focus belangrijk, het team moet niet alleen kijken wat er op de eigen afdeling gebeurt.’

 

Bron: Nursing

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.