Tena stopt voorlopig met patiëntentelefoontjes

Producent van incontinentiemateriaal Tena heeft besloten de telefonische benadering door verpleegkundigen aan Achmea-verzekerden met incontinentieproblemen voorlopig stop te zetten. Dit naar aanleiding van kritische berichtgeving in diverse media.

Sinds kort benadereren verpleegkundigen van Tena incontinentiepatiënten op verzoek van apothekers. Op deze manier wil verzekeraar Achmea een beeld krijgen van hun incontinentiepatiënten en de producten die ze gebruiken. Berichtgeving in De Volkskrant leidde tot verontwaardigde reacties. GroenLinks stelde Kamervragen. En minister Schippers van VWS uitte zorgen over de privacy van patiënten en het commerciële belang van het bedrijf.

Privacy
Tena heeft in een persbericht laten weten de telefoontjes te staken: ‘Er zijn vragen in de media ontstaan, vooral met betrekking tot privacy en of Tena, als commerciële partij, een onafhankelijke rol zou kunnen vervullen. De gegevens die door de gebruikers worden verstrekt, worden door Tena met grote discretie behandeld en zonder toestemming van de gebruiker niet voor andere doeleinden gebruikt. De onafhankelijkheid is gegarandeerd door het feit dat zowel de keuze voor het merk als het producttype uiteindelijk bij de apotheker ligt. Tena adviseert, maar bepaalt niet. De aantijging dat Tena zou bepalen hoeveel incontinentiemateriaal een gebruiker vergoed krijgt is dan ook pertinent onwaar.’

 

Bron: Tena, Zorgvisie
Door: redactie Nursing

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.