Bejegening

Werk en cao
Studenten verpleegkunde aan de Fontys Hogeschool in Tilburg. Foto: ANP

Gastblog Siska: ‘Ik vind de zorg een onveilig werkklimaat voor jonge…

Siska (57) kwam vorig jaar als duaal student hbo-v in een team terecht waar seksistisch taalgebruik onder collega's heel normaal was. 'Ik snap wel dat veel jonge vrouwen afhaken in de zorg.'

Fout gemaakt? Zo bespreek je die met de patiënt

Verkeerde medicatie toedienen, een valincident tijdens een transfer: fouten hakken erin voor verpleegkundigen en patiënten. Hans Brölmann schreef een boek over omgaan met incidenten, en waarom je hier open over moet zijn. Met tips voor dat belangrijke, maar moeilijke gesprek met patiënt en naasten.
Bejegening
Schaduw op muur van zwaaiende man.

Poll: Hoe begroet jij de patiënt?

Nursing vraagt zich af of jij als verpleegkundige je patiënt een hand geeft, of een andere manier van begroeten hebt aangeleerd. Doe mee met de poll.
Bejegening
Stapel papieren.

Casus complex gedrag: ´Mijn patiënt heeft een depressie, wat kan ik…

Vroeger was meneer Swart een pietje precies. Nu is het een troep in zijn huis en heeft hij nergens interesse in. Wat kun je als wijkverpleging met deze meneer aanvangen?
Bejegening
Hart aan touwslinger.

Gastblog Kim: ‘Daarom is ons vak zo mooi’

Er is in de media veel aandacht voor het personeelstekort in de zorg. Maar het vak verpleegkunde is juist zo mooi, vindt Kim. Lees hier waarom.
Bejegening
Twee benen en gympen.

Blog Barbara: ‘Ongeschoren benen, kapotte sokken, het zal me een zorg…

Mismatchend ondergoed, een vies shirt? Geen probleem voor Barbara. 'Er is geen beroep waar je dichter bij mensen komt dan in de verpleging, dat is toch geweldig?'
Ouderenzorg

Wat je (niet) kunt doen tegen eenzaamheid bij ouderen: tips uit…

Onlangs verscheen de V&VN-richtlijn Eenzaamheid onder ouderen. Op basis daarvan geven deskundigen tips bij herkenbare casussen uit de praktijk. ‘Voor eenzaamheid bestaat geen quick fix, je kunt het leed hooguit wat verzachten.’
Ziektebeelden

Casus over een patiënt met verzamelzucht (hoarding): ‘Hij urineerde in lege…

Verpleegkundigen hebben soms moeite met de zorg voor cliënten met een vervuild huishouden, blijkt uit Nivel-onderzoek. Met de juiste interventies is er echter veel mogelijk, blijkt uit deze casus over meneer Van Noten. Hij verwaarloost zichzelf en zijn huis en heeft een enorme verzameldrang.
Tuchtrecht
Standbeeld van engel op begraafplaats

Verpleegkundige krijgt waarschuwing vanwege uitspraken op uitvaart cliënte

Een verpleegkundige is volgens de 2 zoons van haar voormalig cliënte haar boekje te buiten gegaan op de uitvaart. Het Centraal Tuchtcollege geeft een waarschuwing.
Ouderenzorg
Oudere mevrouw alleen in huis

Eenzame cliënten: ‘Soms moet je als verpleegkundige even op je handen…

Welke soorten eenzaamheid zijn er, en hoe kun je die als verpleegkundige verzachten? Wijkverpleegkundige Marjolein Zilverentant geeft tips.

Over bejegening

Wat is bejegening?

In een professionele zorgrelatie draait het om een respectvolle bejegening van de zorgvrager. Goede communicatie is daarbij essentieel.

Lees meer

Letterlijk betekent bejegening: de manier waarop iemand zich tegenover iemand anders gedraagt. In de zorg hebben we het dan over de wijze waarop een zorgverlener een zorgvrager benadert. Verpleegkunde is mensenwerk. Het is dus logisch dat een correcte bejegening hier een belangrijk onderdeel van is. Een goede attitude, communicatie en omgang met verschillende zorgdisciplines is essentieel voor optimale zorgverlening. Bovendien beoordelen patiënten de kwaliteit van de zorgverlening vooral aan de manier waarop met hen is omgegaan. Of zij zich serieus voelden genomen, of ze gezien zijn, of het eten lekker was, of zij een goed gesprek met de verpleegkundige hebben gehad.

Empathische bejegening

Verpleegkundigen hebben een grote rol als het gaat om bejegening van de patiënt. Aan de manier waarop verpleegkundigen patiënten bejegenen blijkt nog altijd veel te verbeteren. In tijden van marktwerking, toenemende mondigheid en het accent op klantvriendelijkheid is dat broodnodig. Patiënten zijn gewone mensen: ze willen vriendelijk bejegend worden. Verpleegkundigen vinden dat niet altijd makkelijk: hebben het druk, hebben niet altijd goed geslapen en de patiënt is zelf ook niet altijd even prettig in de omgang. Hoe menselijk ook, het zijn geen excuses voor onvriendelijk en dus onprofessioneel gedrag. Omgaan met veeleisende mantelzorgers of vrijwilligers in de zorg is bijna een vak apart. Het vraagt geduld en vooral veel empathie. Bekijk een situatie ook eens met humor. Humor kun je bijna een verpleegkundige interventie noemen. Althans dat beweert Marcellino Bogers in zijn boek Humor. Er zijn verschillende manieren om humor toe te passen in de zorgverlening en dat met respect te doen. Het kan zowel patiënt als verpleegkundige verlichting geven, tijdens vaak zware zorgverlening. Mits passend ingezet natuurlijk.

Een lastig onderwerp met betrekking tot het thema bejegening is agressie. Agressie jegens hulpverleners komt steeds vaker voor. En niet alleen bij ambulancepersoneel. Hoe ga je om met agressie in de zorg? Daar zijn verschillende cursussen voor. Denk aan weerbaarheidstrainingen en zelfs zelfverdedigingstechnieken. Andersom is de vraag ook interessant of je door een slechte bejegening ook juist agressie kunt uitlokken.

Tips voor bejegening

Enkele tips voor een vriendelijke bejegening zijn: Tip 1: kijk mensen aan als je je voorstelt. Kijk niet terwijl je de hand van mevrouw nog vast hebt, alvast naar haar infuuspomp of de katheterzak van de buurman. Tip 2: Wees je bewust van je rol. Zorg voor een rustige en vriendelijke uitstraling, in de woorden die je kiest en de toon van je stem. Tip 3: Voor een verpleegkundige is je werk voor een deel voorspelbaar en routine, voor een patiënt vaak niet. Ga daar niet te makkelijk aan voorbij. Tip 4: Neem niet automatisch aan dat de patiënt jou wel begrijpt: in je werkdruk, je uitleg en je bejegening van anderen. Let op: patiënten houden ons in de gaten en een gehaaste en/of onvriendelijke manier van doen heeft altijd een negatieve invloed op hun. Tip 5: doe nooit alsof je iets weet terwijl dat niet zo is, en ga niet experimenteren. Iets in je lichaamstaal of de klank van je stem verraadt je. Zeg eerlijk dat je het niet weet of niet eerder gedaan hebt en roep een ervaren collega te hulp. Een eerlijk ‘ik weet het niet’ geeft een veiliger gevoel dan een oneerlijk ‘dat doe ik wel even’. Tip 6: een patiënt verdient nooit gezucht of gemopper. De zoveelste po tijdens de nachtdienst? Vervelend, maar veel vervelender voor mevrouw, die echt liever de hele nacht zou slapen.

Uitgelicht congres

Het Wondzorg congres

De Reehorst

Verpleegkundig Leiderschap

De Reehorst

Hét Dementie congres

De Reehorst

Nursing congres Oncologie in de thuiszorg

Van der Valk

Het Diabeteszorg congres

ReeHorst

Masterclass Klinisch redeneren

ReeHorst

Het Maag Darm Lever congres

De ReeHorst

Dag van de Wijkverpleging

ReeHorst

Niet-aangeboren hersenletsel

De ReeHorst

Nursing Experience