Bejegening

Wijkverpleging

Gastblog wijkverpleegkundige Christiane: “Mijn moeder heeft recht op gratis zorg”

Wijkverpleegkundige Christiane Schrijver maakt zich zorgen om cliënten en hun naasten die niet weten dat het zorgaanbod in de wijk is verminderd. ‘Hoe stemmen we de verwachtingen van cliënt en wijkverpleging op elkaar af zonder nare sfeer?’
Bejegening

Ernstig zieke patiënten komen in een rouwproces, hoe help je hen daarbij?

Patiënten die rouwen om het verlies van hun gezondheid. Hoe kun je daar als verpleegkundige mee omgaan? ‘Vraag je continu af wat helpend is voor de patiënt,' zegt rouw- en verliestherapeut Tanja van Roosmalen. Zij spreekt erover op de Nursing Experience in december.
Bejegening

Casus mantelzorg | ‘Het gaat niet meer met moeder, hoe ontlasten we vader?’

In het kader van de Dag van de Mantelzorg (10 november) een casus over mevrouw Vos en haar familie. Mevrouw vindt het moeilijk om te erkennen dat ze zorg nodig heeft, terwijl haar familie overbelast dreigt te raken. In zo’n situatie kan een familiegesprek houvast bieden.

ExpertHouse | Hoe laat je de terminale fase zo harmonieus mogelijk verlopen?

Wat als een patiënt geen baat heeft bij het volgen van een palliatief protocol? Expert palliatieve zorg Fokke Vreeken deelt zijn kennis hierover via ExpertHouse*: een online ontmoeting tussen een expert en abonnees van Nursing.
De Verpleegkundige

Humor in de zorg: ‘Het beste medicijn dat er is!’

Humor in de zorg, het mag. Of beter nog: het moet, als het aan verpleegkundige en cabaretier Marcellino Bogers ligt. Hoe zet je het goed in? 
Bejegening

‘Ik maak er een eind aan’: hoe ga je (niet) om met suïcidale patiënten?

Op 10 september is het Wereld Suïcide Preventie Dag. Ook als verpleegkundige krijg je met suïcidale mensen te maken. Wat zijn de do’s en don’ts?
Bejegening

Aan de slag met positief taalgebruik: ‘Vragen naar pijn gééft pijn’

Andere woordkeuze, minder focus op het negatieve: dat is het idee achter Comfort Talk®. ‘Ik ga je nu een prik geven’ wordt bijvoorbeeld: ‘Ik ga nu de naald inbrengen.’ of: ‘Dit kan even pijn doen’ wordt bijvoorbeeld: ‘Ik ga nu beginnen.’
Ziektebeelden

Nursing Challenge | Covid-19

Wat weten we inmiddels over verloop, diagnostiek en behandeling van covid-19? Dit artikel is een update van de eerdere Nursing Challenge over dit ziektebeeld. Met extra: de verpleegkundige classificaties bij covid-19, en een nieuwe toets waarmee je (opnieuw) 2 accreditatiepunten kunt halen.
Wondzorg

Expertblog wondzorg: ‘Een klacht is een gratis advies’

Mevrouw Maas wil geen zwachtels dragen. Haar antwoord op de vraag waarom niet, zet verpleegkundig specialist Annemiek Mooij aan het denken.
Bejegening
Verpleegkundige met covid-patiënt.

Blog Hugo: ‘Ik begrijp dat dit een vervelende boodschap is’

Verpleegkundigen zijn het uithangbord van hun organisatie. Zeker in coronatijd vraagt dat om subtiele communicatie. Tijd voor een scholing in het teleurstellen van mensen op een conflictvermijdende manier.

Over bejegening

Wat is bejegening?

In een professionele zorgrelatie draait het om een respectvolle bejegening van de zorgvrager. Goede communicatie is daarbij essentieel.

Lees meer

Letterlijk betekent bejegening: de manier waarop iemand zich tegenover iemand anders gedraagt. In de zorg hebben we het dan over de wijze waarop een zorgverlener een zorgvrager benadert. Verpleegkunde is mensenwerk. Het is dus logisch dat een correcte bejegening hier een belangrijk onderdeel van is. Een goede attitude, communicatie en omgang met verschillende zorgdisciplines is essentieel voor optimale zorgverlening. Bovendien beoordelen patiënten de kwaliteit van de zorgverlening vooral aan de manier waarop met hen is omgegaan. Of zij zich serieus voelden genomen, of ze gezien zijn, of het eten lekker was, of zij een goed gesprek met de verpleegkundige hebben gehad.

Empathische bejegening

Verpleegkundigen hebben een grote rol als het gaat om bejegening van de patiënt. Aan de manier waarop verpleegkundigen patiënten bejegenen blijkt nog altijd veel te verbeteren. In tijden van marktwerking, toenemende mondigheid en het accent op klantvriendelijkheid is dat broodnodig. Patiënten zijn gewone mensen: ze willen vriendelijk bejegend worden. Verpleegkundigen vinden dat niet altijd makkelijk: hebben het druk, hebben niet altijd goed geslapen en de patiënt is zelf ook niet altijd even prettig in de omgang. Hoe menselijk ook, het zijn geen excuses voor onvriendelijk en dus onprofessioneel gedrag. Omgaan met veeleisende mantelzorgers of vrijwilligers in de zorg is bijna een vak apart. Het vraagt geduld en vooral veel empathie. Bekijk een situatie ook eens met humor. Humor kun je bijna een verpleegkundige interventie noemen. Althans dat beweert Marcellino Bogers in zijn boek Humor. Er zijn verschillende manieren om humor toe te passen in de zorgverlening en dat met respect te doen. Het kan zowel patiënt als verpleegkundige verlichting geven, tijdens vaak zware zorgverlening. Mits passend ingezet natuurlijk.

Een lastig onderwerp met betrekking tot het thema bejegening is agressie. Agressie jegens hulpverleners komt steeds vaker voor. En niet alleen bij ambulancepersoneel. Hoe ga je om met agressie in de zorg? Daar zijn verschillende cursussen voor. Denk aan weerbaarheidstrainingen en zelfs zelfverdedigingstechnieken. Andersom is de vraag ook interessant of je door een slechte bejegening ook juist agressie kunt uitlokken.

Tips voor bejegening

Enkele tips voor een vriendelijke bejegening zijn: Tip 1: kijk mensen aan als je je voorstelt. Kijk niet terwijl je de hand van mevrouw nog vast hebt, alvast naar haar infuuspomp of de katheterzak van de buurman. Tip 2: Wees je bewust van je rol. Zorg voor een rustige en vriendelijke uitstraling, in de woorden die je kiest en de toon van je stem. Tip 3: Voor een verpleegkundige is je werk voor een deel voorspelbaar en routine, voor een patiënt vaak niet. Ga daar niet te makkelijk aan voorbij. Tip 4: Neem niet automatisch aan dat de patiënt jou wel begrijpt: in je werkdruk, je uitleg en je bejegening van anderen. Let op: patiënten houden ons in de gaten en een gehaaste en/of onvriendelijke manier van doen heeft altijd een negatieve invloed op hun. Tip 5: doe nooit alsof je iets weet terwijl dat niet zo is, en ga niet experimenteren. Iets in je lichaamstaal of de klank van je stem verraadt je. Zeg eerlijk dat je het niet weet of niet eerder gedaan hebt en roep een ervaren collega te hulp. Een eerlijk ‘ik weet het niet’ geeft een veiliger gevoel dan een oneerlijk ‘dat doe ik wel even’. Tip 6: een patiënt verdient nooit gezucht of gemopper. De zoveelste po tijdens de nachtdienst? Vervelend, maar veel vervelender voor mevrouw, die echt liever de hele nacht zou slapen.

Uitgelicht congres

Hét Dementie congres

De Reehorst

Niet-aangeboren hersenletsel

De ReeHorst

Het Jaarcongres Palliatieve Zorg

ReeHorst

Zorg voor de oncologische cliënt in de wijk

ReeHorst

Hét Wondzorg congres

De Reehorst