Bejegening

Bejegening

Natuurlijk discrimineren wij niet (maar onbedoeld misschien wel)

Als verpleegkundige wil je je patiënten de beste zorg bieden - álle patiënten. Toch zijn er patiënten die zich soms - vanwege hun etnische achtergrond of huidskleur – anders bejegend voelen. Hoe voorkom je dit? ‘Kijk welke onbewuste vooroordelen je hebt.’
Bejegening
4 studenten tijdens hun afstudeermoment.

Student Corner: ‘Een zingevingsgesprek levert verpleegkundigen tijd op’

Aandacht voor zingeving is niet alleen goed voor patiënten maar ook voor verpleegkundigen. Dat is een van de conclusies van Henriëtte Kok en haar medestudenten in hun onderzoek naar verpleegkundige aandacht voor zingeving.
Bejegening
Huisje op het platteland.

Blog Barbara: ‘Handelen in het belang van je patiënt, wat als…

Onvrijwillige zorg leveren: Barbara houdt er niet zo van. Toch komen er steeds vaker zorgmijdende patiënten op haar afdeling terecht. 'Daar sta je dan met al je professionaliteit.'
Bejegening
Twee bananen achter elkaar

Praten over seksuele gezondheid: nieuwe richtlijn wil drempel helpen verlagen

Met patiënten praten over seksualiteit: voor veel verpleegkundigen blijft het lastig. Hoe kun je de drempel verlagen en het gesprek over seksuele gezondheid gemakkelijker maken?
Laatste levensfase
Verpleegkundigen aan een tafel.

Verpleegkundigen bedenken escapespel voor zorg in de laatste levensjaren

Om collega’s meer bewust te maken van ‘zorg in de laatste levensfase’ ontwikkelden twee verpleegkundigen van het Jeroen Bosch Ziekenhuis een escapespel.

Student Corner | ‘Praten over pijn, verergert de pijn’

Niet: 'het is normaal dat u pijn heeft', maar 'u zult zich elke dag beter voelen.' Pijnconsulent Sigrid Heemskerk deed literatuuronderzoek naar de vraag of positief taalgebruik pijn bij patiënten kan verminderen. ´Het is een krachtige tool die je overal kunt toepassen.´
Bejegening

Agressie in de zorg | ‘Een dikke huid moeten kweken is…

Mede dankzij de coronamaatregelen loopt de agressie op de werkvloer de spuigaten uit, melden de vakbonden in de zorg. Het is tijd om stevig op te treden, vindt agressiedeskundige Caroline Koetsenruijter. ‘Een dikke huid moeten kweken als verpleegkundige is niet normaal. Agressie hoort er niet bij, nooit.’

Dit ziekenhuis heeft een veiligheidsregisseur: ‘Aanpak van agressie begint met melden’

In het Máxima MC in Eindhoven en Veldhoven houdt een zogenaamde veiligheidsregisseur zich fulltime bezig met de veiligheid in en om het ziekenhuis. Dat heeft geleid tot heel wat meer meldingen van agressie-incidenten. Nursing vroeg veiligheidsregisseur Arnold de Lange hoe hij dat voor elkaar kreeg.
Bejegening

Beledigen, schelden, dreigen: wanneer is iets agressie? Check het ABCD-model

Het ABCD-model is een handig hulpmiddel om te bepalen wat je wel of niet agressie kunt noemen, en wanneer je een situatie nog kunt oplossen of beter kunt weglopen. Hoe werkt het?
Ouderenzorg

Teun Toebes: ‘Tijdens onze opleiding verliezen we een deel van onze…

Verpleegkundige Teun Toebes woont in een verpleeghuis. Hij maakt zich hard voor respectvolle bejegening van mensen met dementie, maar vindt dat in de héle zorg meer aandacht moet komen voor omgangsvormen. ‘Het bewaken van de menselijke waarde zou de kern van ons vak moeten zijn’.

Over bejegening

Wat is bejegening?

In een professionele zorgrelatie draait het om een respectvolle bejegening van de zorgvrager. Goede communicatie is daarbij essentieel.

Lees meer

Letterlijk betekent bejegening: de manier waarop iemand zich tegenover iemand anders gedraagt. In de zorg hebben we het dan over de wijze waarop een zorgverlener een zorgvrager benadert. Verpleegkunde is mensenwerk. Het is dus logisch dat een correcte bejegening hier een belangrijk onderdeel van is. Een goede attitude, communicatie en omgang met verschillende zorgdisciplines is essentieel voor optimale zorgverlening. Bovendien beoordelen patiënten de kwaliteit van de zorgverlening vooral aan de manier waarop met hen is omgegaan. Of zij zich serieus voelden genomen, of ze gezien zijn, of het eten lekker was, of zij een goed gesprek met de verpleegkundige hebben gehad.

Empathische bejegening

Verpleegkundigen hebben een grote rol als het gaat om bejegening van de patiënt. Aan de manier waarop verpleegkundigen patiënten bejegenen blijkt nog altijd veel te verbeteren. In tijden van marktwerking, toenemende mondigheid en het accent op klantvriendelijkheid is dat broodnodig. Patiënten zijn gewone mensen: ze willen vriendelijk bejegend worden. Verpleegkundigen vinden dat niet altijd makkelijk: hebben het druk, hebben niet altijd goed geslapen en de patiënt is zelf ook niet altijd even prettig in de omgang. Hoe menselijk ook, het zijn geen excuses voor onvriendelijk en dus onprofessioneel gedrag. Omgaan met veeleisende mantelzorgers of vrijwilligers in de zorg is bijna een vak apart. Het vraagt geduld en vooral veel empathie. Bekijk een situatie ook eens met humor. Humor kun je bijna een verpleegkundige interventie noemen. Althans dat beweert Marcellino Bogers in zijn boek Humor. Er zijn verschillende manieren om humor toe te passen in de zorgverlening en dat met respect te doen. Het kan zowel patiënt als verpleegkundige verlichting geven, tijdens vaak zware zorgverlening. Mits passend ingezet natuurlijk.

Een lastig onderwerp met betrekking tot het thema bejegening is agressie. Agressie jegens hulpverleners komt steeds vaker voor. En niet alleen bij ambulancepersoneel. Hoe ga je om met agressie in de zorg? Daar zijn verschillende cursussen voor. Denk aan weerbaarheidstrainingen en zelfs zelfverdedigingstechnieken. Andersom is de vraag ook interessant of je door een slechte bejegening ook juist agressie kunt uitlokken.

Tips voor bejegening

Enkele tips voor een vriendelijke bejegening zijn: Tip 1: kijk mensen aan als je je voorstelt. Kijk niet terwijl je de hand van mevrouw nog vast hebt, alvast naar haar infuuspomp of de katheterzak van de buurman. Tip 2: Wees je bewust van je rol. Zorg voor een rustige en vriendelijke uitstraling, in de woorden die je kiest en de toon van je stem. Tip 3: Voor een verpleegkundige is je werk voor een deel voorspelbaar en routine, voor een patiënt vaak niet. Ga daar niet te makkelijk aan voorbij. Tip 4: Neem niet automatisch aan dat de patiënt jou wel begrijpt: in je werkdruk, je uitleg en je bejegening van anderen. Let op: patiënten houden ons in de gaten en een gehaaste en/of onvriendelijke manier van doen heeft altijd een negatieve invloed op hun. Tip 5: doe nooit alsof je iets weet terwijl dat niet zo is, en ga niet experimenteren. Iets in je lichaamstaal of de klank van je stem verraadt je. Zeg eerlijk dat je het niet weet of niet eerder gedaan hebt en roep een ervaren collega te hulp. Een eerlijk ‘ik weet het niet’ geeft een veiliger gevoel dan een oneerlijk ‘dat doe ik wel even’. Tip 6: een patiënt verdient nooit gezucht of gemopper. De zoveelste po tijdens de nachtdienst? Vervelend, maar veel vervelender voor mevrouw, die echt liever de hele nacht zou slapen.

Uitgelicht congres

Hét Wondzorg congres

De Reehorst

Masterclass Klinisch Redeneren België

Zorg voor de oncologische cliënt in de wijk

Landgoed Zonheuvel

Hét Dementie congres

De Reehorst

Niet-aangeboren hersenletsel

De ReeHorst