Bejegening

Bejegening

Casus lithiumintoxicatie: ‘Op het verkeerde been gezet’

De 55-jarige mevrouw De Jager wordt opgenomen met een vermoeden van een beginnende pneumonie. Ze is erg manisch, ligt naakt op bed en klampt zich letterlijk vast aan de verpleegkundigen.
Bejegening

Casus over een suïcidale patiënt: ‘Weekend naar huis bijna fataal’

Mevrouw Schoppens* is weduwe en heeft een bipolaire stoornis. Ze is met depressieve klachten opgenomen op de afdeling psychiatrie. Door jarenlang lithiumgebruik heeft ze nierinsufficiëntie, nu krijgt ze valproïnezuur en quetiapine. Een weekend naar huis wordt haar bijna fataal. Ze belandt op de spoedeisende hulp.
Bejegening

Student Corner: ‘Cultuursensitief verplegen verbetert samenwerking met patiënt’

Met welke basiswaarden moet je als verpleegkundige zoal rekening houden bij het verplegen van Marokkaanse patiënten? In die vraag verdiepte hbo-v’er Tim van den Ham (24) zich voor zijn afstuderen. Hij vond antwoorden bij Marokkaanse zorgprofessionals in Rabat, waar hij zich letterlijk onderdompelde in de Marokkaanse (zorg)cultuur.
Bejegening

Blog Rob: ‘Hoe reageer je níet op het verhaal van een…

'Kijk eens hoe mooi de zon schijnt.' Als verpleegkundige weet je hoe je moet reageren op het verhaal van iemand die ernstig ziek is, maar veel naasten hebben daar moeite mee. Valkuilen zijn bijvoorbeeld: willen Opfleuren, of een Oplossing willen bieden. Er zijn nog 3 andere O-reacties die je kunt afraden.
Bejegening

Casus over patiënt die weigert te mobiliseren: ‘Knappe meid die mij…

Meneer Pieterse ligt al lang op de afdeling. Van de ene op de andere dag wil hij niet meer meewerken met de zorg. Hij is snel geïrriteerd, en wil niet uit bed.
Bejegening

Casus: patiënt met Korsakov heeft woedeaanvallen en overschat zichzelf

Meneer Van Gent consumeert dagelijks een halve fles jenever en vier eenheden bier. Hij wordt opgenomen op de urologie vanwege een urosepsis. De verpleegkundigen op de afdeling hebben moeite met zijn plotselinge woedeaanvallen.
Bejegening

Casus over een patiënt met wanen: ‘Ik ben een kickbokser’

Meneer B zegt dat hij een beroemde kickbokser is, geneeskunde studeerde en fantaseert over een 14-jarig Japans meisje. De verpleging vraagt zich af hoe ze op deze wanen moeten reageren.
De Verpleegkundige

Gastblog Zoë over racisme: ‘Hij vroeg me geen ‘buitenlanders’ meer in…

Het valt Zoë op dat er veel racisme is in de zorg. Ook ontbreekt het veel witte zorgverleners aan een krachtige anti-racistische houding of maken ze zich zelfs ronduit schuldig aan racisme.
Bejegening

Wetenschap: vertrouwensrelatie en meebewegen essentieel voor motiverende gespreksvoering

Een veilige vertrouwensrelatie en meebewegen met de patiënt zijn 2 actieve ingrediënten van motiverende gespreksvoering (motivational interviewing). Dat en meer blijkt uit het promotieonderzoek van docent-onderzoeker verpleegkunde Jos Dobber.

Student Corner: ‘Seksualiteit is een miskend begrip onder verpleegkundigen’

Met een patiënt praten over seksualiteit en intimiteit: is dat anno 2020 nog altijd een taboe onder verpleegkundestudenten? Hoe komt dat?

Over bejegening

Wat is bejegening?

In een professionele zorgrelatie draait het om een respectvolle bejegening van de zorgvrager. Goede communicatie is daarbij essentieel.

Lees meer

Letterlijk betekent bejegening: de manier waarop iemand zich tegenover iemand anders gedraagt. In de zorg hebben we het dan over de wijze waarop een zorgverlener een zorgvrager benadert. Verpleegkunde is mensenwerk. Het is dus logisch dat een correcte bejegening hier een belangrijk onderdeel van is. Een goede attitude, communicatie en omgang met verschillende zorgdisciplines is essentieel voor optimale zorgverlening. Bovendien beoordelen patiënten de kwaliteit van de zorgverlening vooral aan de manier waarop met hen is omgegaan. Of zij zich serieus voelden genomen, of ze gezien zijn, of het eten lekker was, of zij een goed gesprek met de verpleegkundige hebben gehad.

Empathische bejegening

Verpleegkundigen hebben een grote rol als het gaat om bejegening van de patiënt. Aan de manier waarop verpleegkundigen patiënten bejegenen blijkt nog altijd veel te verbeteren. In tijden van marktwerking, toenemende mondigheid en het accent op klantvriendelijkheid is dat broodnodig. Patiënten zijn gewone mensen: ze willen vriendelijk bejegend worden. Verpleegkundigen vinden dat niet altijd makkelijk: hebben het druk, hebben niet altijd goed geslapen en de patiënt is zelf ook niet altijd even prettig in de omgang. Hoe menselijk ook, het zijn geen excuses voor onvriendelijk en dus onprofessioneel gedrag. Omgaan met veeleisende mantelzorgers of vrijwilligers in de zorg is bijna een vak apart. Het vraagt geduld en vooral veel empathie. Bekijk een situatie ook eens met humor. Humor kun je bijna een verpleegkundige interventie noemen. Althans dat beweert Marcellino Bogers in zijn boek Humor. Er zijn verschillende manieren om humor toe te passen in de zorgverlening en dat met respect te doen. Het kan zowel patiënt als verpleegkundige verlichting geven, tijdens vaak zware zorgverlening. Mits passend ingezet natuurlijk.

Een lastig onderwerp met betrekking tot het thema bejegening is agressie. Agressie jegens hulpverleners komt steeds vaker voor. En niet alleen bij ambulancepersoneel. Hoe ga je om met agressie in de zorg? Daar zijn verschillende cursussen voor. Denk aan weerbaarheidstrainingen en zelfs zelfverdedigingstechnieken. Andersom is de vraag ook interessant of je door een slechte bejegening ook juist agressie kunt uitlokken.

Tips voor bejegening

Enkele tips voor een vriendelijke bejegening zijn: Tip 1: kijk mensen aan als je je voorstelt. Kijk niet terwijl je de hand van mevrouw nog vast hebt, alvast naar haar infuuspomp of de katheterzak van de buurman. Tip 2: Wees je bewust van je rol. Zorg voor een rustige en vriendelijke uitstraling, in de woorden die je kiest en de toon van je stem. Tip 3: Voor een verpleegkundige is je werk voor een deel voorspelbaar en routine, voor een patiënt vaak niet. Ga daar niet te makkelijk aan voorbij. Tip 4: Neem niet automatisch aan dat de patiënt jou wel begrijpt: in je werkdruk, je uitleg en je bejegening van anderen. Let op: patiënten houden ons in de gaten en een gehaaste en/of onvriendelijke manier van doen heeft altijd een negatieve invloed op hun. Tip 5: doe nooit alsof je iets weet terwijl dat niet zo is, en ga niet experimenteren. Iets in je lichaamstaal of de klank van je stem verraadt je. Zeg eerlijk dat je het niet weet of niet eerder gedaan hebt en roep een ervaren collega te hulp. Een eerlijk ‘ik weet het niet’ geeft een veiliger gevoel dan een oneerlijk ‘dat doe ik wel even’. Tip 6: een patiënt verdient nooit gezucht of gemopper. De zoveelste po tijdens de nachtdienst? Vervelend, maar veel vervelender voor mevrouw, die echt liever de hele nacht zou slapen.

Uitgelicht congres

Het Diabeteszorg congres

ReeHorst

Nursing Experience

Congres Kleinschalig Zorgen

ReeHorst

Nursing Festival

Landgoed Zonheuvel