Bejegening

De Verpleegkundige
boze kat

Blog Annemiek: ‘Ik kan er even niet meer tegen’

Annemiek raakt gefrustreerd door het slachtoffergedrag van een cliënt. Gelukkig zijn daar de collega’s die helpen relativeren!
Bejegening

Prof. Erik Scherder: ‘Muziek werkt echt pijnstillend’

Erik Scherder is een energieke professor in de neuropsychologie. Naast bewegen is muziek zijn grote passie. Op de Nursing Experience geeft hij een lezing over de positieve invloed van muziek op het brein. Hij gaat in op de vraag wat verpleegkundigen in de praktijk kunnen doen met deze kennis.
Bejegening

‘Met professionele musici op de ic voelen patiënten zich niet zo…

Professionele musici die spelen aan het bed van ic-patiënten waardoor zij eindelijk even hun trieste situatie kunnen vergeten. Dat is de formule van MuzIC.
Bejegening

‘In de streektaal heb je sneller een band met de patiënt’

Dat veel verpleegkundigen graag de streektaal gebruiken in hun werk, bleek wel uit de honderden reacties op onze oproep. Kunnen we spreken van een opleving van het dialect in de zorg?
Bejegening
Verpleegkundige helpt een patiënt uit bed

Gezocht: verpleegkundigen die dialect/streektaal spreken

Spreek jij regelmatig dialect/streektaal op de werkvloer en lijkt het je leuk om mee te werken aan een video? Dan zijn we naar je op zoek.
Bejegening

‘Ik maak er een eind aan’: hoe ga je (niet) om…

De cijfers over suïcide en suïcidepogingen zijn fors. Ook als verpleegkundige krijg je met suïcidale mensen te maken. Wat zijn de do’s en don’ts?
Bejegening

‘Meer aandacht nodig voor cultuursensitief communiceren in verpleging’

Gebeurt dit niet, dan komen communicatieproblemen tussen westerse verpleegkundigen en cliënten met een niet-westerse migrantenachtergrond waarschijnlijk steeds vaker voor.
Bejegening

4 dilemma’s rond mantelzorg voor patiënten met een migratieachtergrond

Iedere cultuur heeft zijn eigen gewoontes rond mantelzorg. Daarom verzamelden we 4 casussen over cliënten met een migratieachtergrond. Kaveh Bouteh van Pharos Expertisecentrum Gezondheidsverschillen geeft advies.
Thuiszorg
verpleegkundige zwaait naar cliënt

‘Verpleegkundigen zien de mantelzorger soms alleen als contactpersoon’

Yvonne Reijnders, mantelzorgondersteuner bij Synthese in Limburg organiseerde zogenaamde ‘dialoogtafels’ tussen medewerkers van de thuiszorgorganisatie en cliënten om onderlinge verwachtingen van elkaar te bespreken. En met succes.
Ouderenzorg

Ouderen met dementie hebben baat bij ADL-training

Verpleeghuisbewoners met dementie die actief meehielpen bij de ADL hadden na 6 maanden een hogere kwaliteit van leven.

Over bejegening

Wat is bejegening?

In een professionele zorgrelatie draait het om een respectvolle bejegening van de zorgvrager. Goede communicatie is daarbij essentieel.

Lees meer

Letterlijk betekent bejegening: de manier waarop iemand zich tegenover iemand anders gedraagt. In de zorg hebben we het dan over de wijze waarop een zorgverlener een zorgvrager benadert. Verpleegkunde is mensenwerk. Het is dus logisch dat een correcte bejegening hier een belangrijk onderdeel van is. Een goede attitude, communicatie en omgang met verschillende zorgdisciplines is essentieel voor optimale zorgverlening. Bovendien beoordelen patiënten de kwaliteit van de zorgverlening vooral aan de manier waarop met hen is omgegaan. Of zij zich serieus voelden genomen, of ze gezien zijn, of het eten lekker was, of zij een goed gesprek met de verpleegkundige hebben gehad.

Empathische bejegening

Verpleegkundigen hebben een grote rol als het gaat om bejegening van de patiënt. Aan de manier waarop verpleegkundigen patiënten bejegenen blijkt nog altijd veel te verbeteren. In tijden van marktwerking, toenemende mondigheid en het accent op klantvriendelijkheid is dat broodnodig. Patiënten zijn gewone mensen: ze willen vriendelijk bejegend worden. Verpleegkundigen vinden dat niet altijd makkelijk: hebben het druk, hebben niet altijd goed geslapen en de patiënt is zelf ook niet altijd even prettig in de omgang. Hoe menselijk ook, het zijn geen excuses voor onvriendelijk en dus onprofessioneel gedrag. Omgaan met veeleisende mantelzorgers of vrijwilligers in de zorg is bijna een vak apart. Het vraagt geduld en vooral veel empathie. Bekijk een situatie ook eens met humor. Humor kun je bijna een verpleegkundige interventie noemen. Althans dat beweert Marcellino Bogers in zijn boek Humor. Er zijn verschillende manieren om humor toe te passen in de zorgverlening en dat met respect te doen. Het kan zowel patiënt als verpleegkundige verlichting geven, tijdens vaak zware zorgverlening. Mits passend ingezet natuurlijk.

Een lastig onderwerp met betrekking tot het thema bejegening is agressie. Agressie jegens hulpverleners komt steeds vaker voor. En niet alleen bij ambulancepersoneel. Hoe ga je om met agressie in de zorg? Daar zijn verschillende cursussen voor. Denk aan weerbaarheidstrainingen en zelfs zelfverdedigingstechnieken. Andersom is de vraag ook interessant of je door een slechte bejegening ook juist agressie kunt uitlokken.

Tips voor bejegening

Enkele tips voor een vriendelijke bejegening zijn: Tip 1: kijk mensen aan als je je voorstelt. Kijk niet terwijl je de hand van mevrouw nog vast hebt, alvast naar haar infuuspomp of de katheterzak van de buurman. Tip 2: Wees je bewust van je rol. Zorg voor een rustige en vriendelijke uitstraling, in de woorden die je kiest en de toon van je stem. Tip 3: Voor een verpleegkundige is je werk voor een deel voorspelbaar en routine, voor een patiënt vaak niet. Ga daar niet te makkelijk aan voorbij. Tip 4: Neem niet automatisch aan dat de patiënt jou wel begrijpt: in je werkdruk, je uitleg en je bejegening van anderen. Let op: patiënten houden ons in de gaten en een gehaaste en/of onvriendelijke manier van doen heeft altijd een negatieve invloed op hun. Tip 5: doe nooit alsof je iets weet terwijl dat niet zo is, en ga niet experimenteren. Iets in je lichaamstaal of de klank van je stem verraadt je. Zeg eerlijk dat je het niet weet of niet eerder gedaan hebt en roep een ervaren collega te hulp. Een eerlijk ‘ik weet het niet’ geeft een veiliger gevoel dan een oneerlijk ‘dat doe ik wel even’. Tip 6: een patiënt verdient nooit gezucht of gemopper. De zoveelste po tijdens de nachtdienst? Vervelend, maar veel vervelender voor mevrouw, die echt liever de hele nacht zou slapen.

Uitgelicht congres

Het Diabeteszorg congres

ReeHorst

Nursing Experience

Congres Kleinschalig Zorgen

ReeHorst

Nursing Festival

De Landgoederij