Organisatie van zorg

Werk en cao

Minister Conny Helder: ‘De zorg moet en kan anders, dat betekent niet meteen slechter’

Het personeelstekort is nijpend en de zorgvraag stijgt. Reden voor Nursing om samen met een verpleegkundige in gesprek te gaan met minister van langdurige zorg Conny Helder. ‘Geef zelf aan wat je nodig hebt, laat niet de manager voor je denken.’
Organisatie van zorg

Spraakgestuurd rapporteren in de wijk: zo werkt het

Verpleegkundigen van Friese thuiszorgorganisatie Patyna schrijven rapportages niet meer op, maar spreken ze in. Dat levert tijdswinst en betere rapportages op. Hoe het precies werkt en wat de aandachtspunten zijn, vertelt wijkverpleegkundige Sanne Hofman.
De Verpleegkundige
Verpleegkundigen aan tafel.

Zeggenschap voor verpleegkundigen vastgelegd in de wet

Het wetsvoorstel zeggenschap in de zorg is gisteren, dinsdag 1 november, aangenomen door de Eerste Kamer. Verpleegkundigen hebben vanaf 1 juli 2023 bij wet inspraak in het primaire zorgproces en het zorginhoudelijk beleid. De inspectie toetst of verpleegkundigen voldoende invloed krijgen.
Ziekenhuisbed met afval.

Verpleegkundigen willen duurzamer beleid op het werk; nu de werkgevers nog

Duurzaamheid leeft onder verpleegkundigen en verzorgenden: maar liefst 1.500 zorgprofessionals vulden een vragenlijst over het onderwerp in. Er moet op het werk veel meer aandacht voor komen, vinden zij. 'En doe dan meteen wat aan de verspilling van materiaal en medicijnen.'

6 vragen over de nieuwe richtlijn Verslaglegging

Gebruik eenduidige taal, bespreek het zorgplan met de patiënt en betrek ook de naasten. Deze en andere aanbevelingen vind je in de nieuwe richtlijn over verpleegkundige verslaglegging.
Werk en cao
Verpleegkundige met cliënt en mantelzorger aan tafel

V&VN reageert op vragen zorgakkoord

Dat beroepsvereniging V&VN het Integraal Zorgakkoord (IZA) ondertekende riep veel vragen op bij Nursing-lezers. V&VN-voorzitter Bianca Buurman geeft uitleg.

Stel: er komt een code zwart, hoe gaan we dan de zorg afschalen?

Stel: er ontstaat een code zwart op jouw afdeling, wat is dan het effect op jullie zorgverlening? Ic-verpleegkundige Marieken van der Grinten maakte een leidraad voor een afschaalplan van verpleegkundige handelingen. Haar advies: denk nu al na over de afwegingen die je tijdens een zorgcrisis moet maken.

Seh zet neuroverpleegkundige in voor acute opvang van cva-patiënten: ‘Grote meerwaarde’

Op de spoedeisende hulp van het Jeroen Bosch Ziekenhuis in Den Bosch is elke dag een neurologieverpleegkundige aanwezig om cva-patiënten op te vangen. Wij vroegen de betrokken verpleegkundigen hoe dit in zijn werk gaat en wat precies de meerwaarde is.

Over organisatie van zorg

Organisatie van zorg

Naast de zorgverlening spelen ook andere zaken als rapporteren, overdracht en een goede anamnese. Het zijn allemaal onderdelen die te maken hebben met organisatie van zorg. In dit dossier vind je daarover meer informatie.

Lees meer

Verpleegkundige rapportage

Rapporteren is een belangrijk communicatiemiddel tussen jou en je collega’s. Je doet het elke dienst die je draait. Het doel van de verpleegkundige rapportage is het ondersteunen van goede zorgverlening. Je schrijft op wat je observeert of signaleert, welke zorg je met welk doel verleent, en hoe die zorg verloopt. Hierdoor weten je collega’s wat er aan de hand is en wat zij moeten doen. Je waarborgt de continuïteit en kwaliteit van de zorg en je voorkomt fouten. Door goed te rapporteren kun je terugkijken hoe en waarom iets op een bepaalde manier gegaan is. Je legt op die manier ook verantwoording af voor je handelen.

Verpleegkundige overdracht

Als verpleegkundige draag je op vele momenten informatie over, niet alleen tussen afdelingen en zorginstellingen maar ook tussen diensten. De overdracht is een risicomoment waarin essentiële informatie verloren kan gaan, met grote gevolgen voor de patiëntveiligheid. Een zorgvuldige verpleegkundige overdracht van zowel informatie als verantwoordelijkheid is noodzakelijk om de patiëntveiligheid en continuïteit van de zorg te kunnen garanderen.

Verpleegkundige anamnese

Bij de verpleegkundige anamnese verzamelt je als verpleegkundige tijdens het verpleegproces voor de zorg relevante informatie. Op basis hiervan worden verpleegproblemen en verpleegkundige diagnosen vastgesteld. Het verzamelen van gegevens start tijdens de opname en wordt voortgezet tijdens het zorgcontact, waarmee het een doorlopend proces is. Bij het eerste contact wordt de initiële anamnese afgenomen (opnamegesprek). Vervolgens worden tijdens het zorgcontact nieuwe gegevens verzameld (vervolganamnese). Indien er sprake is van een (potentieel) gezondheidsprobleem kan tijdens de initiële anamnese of tijdens de zorgcontact een speciële anamnese worden afgenomen om gerichter gegevens te verzamelen. De anamnese bestaat uit de volgende drie fases: verzamelen van gegevens, het analyseren van gegevens, en tot slot het clusteren van gegevens. Op basis hiervan wordt een (voorlopige) verpleegkundige diagnose gesteld.