Thuiszorg: weinig preventie zieke werknemers

Tien procent van de organisaties voor thuiszorg in Nederland doet veel te weinig aan het voorkomen van ziekte en arbeidsongeschiktheid van medewerkers. Dat bleek woensdag uit een onderzoek van de Arbeidsinspectie.

 
De werkomstandigheden in de sector zijn wel aanzienlijk verbeterd ten
opzichte van het vorige onderzoek uit 1998, toen bij bijna alle instellingen
overtredingen werden geconstateerd.
 
Ontbreken van hulpmiddelen
De Arbeidsinspectie komt tot zijn conclusies na controles bij 160
organisaties. Bij de instellingen waar nog veel mis is, ontbreekt het vooral aan
hulpmiddelen om het lichamelijk zware werk te verlichten, zoals tilliften.
Verder zijn medewerkers te weinig beschermd tegen agressie en geweld,
bijvoorbeeld doordat ze geen alarm kunnen slaan.
 
Niet meer controleren
De inspectie controleerde vorig jaar en dit jaar. Ruim vierhonderd
patiënten werden thuis bezocht, om te kijken hoe de thuiszorg-medewerker zijn
werk verricht. Ook voerde de dienst gesprekken met 1300 medewerkers. De
Arbeidsinspectie zal naar aanleiding van de conclusies voorlopig niet meer in de
thuiszorg controleren.
 
Strenge afspraken
Bij de vorige inspectieronde in 1998 bleek veel mis in de thuiszorg. Om het
ziekteverzuim en de arbeidsongeschiktheid in de sector te verminderen maakte de
overheid destijds strenge afspraken met werkgevers en werknemers. De
organisaties hebben enkele jaren de tijd gehad om de nieuwe regels door te
voeren.
 

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.