‘Thuiszorgmedewerker koopt vaak eigen handschoenen’

Bij een derde van de thuiszorgorganisaties is de cliënt verantwoordelijk voor het aanschaffen van handschoenen. Dit gaat regelmatig verkeerd, waardoor verpleegkundigen en verzorgenden ze zelf aanschaffen.
1-handschoenen-272x272.jpg

Dat blijkt uit een poll van Zorg voor Beter onder bijna 1.200 zorgprofessionals. Bij 31 procent van de organisaties is de cliënt verantwoordelijk voor handschoenen en ander beschermend materiaal. Bij 6 procent is de zorgprofessional zelf verantwoordelijk.

Verkeerd materiaal

Volgens Zorg voor Beter klagen cliënten over de kosten, halen ze geen materiaal in huis of schaffen zij het verkeerde materiaal aan. ‘Bij ons zorgen cliënten er zelf voor maar de ervaring leert mij dat ik liever mijn eigen meeneem. Mijn eigen maat en kwalitatief stevige handschoenen. Cliënten halen ze vaak bij Kruidvat of Action. Die gaan makkelijk kapot, zijn sterk bepoederd of te groot of te klein’, aldus een van de reacties op de poll volgens Zorg voor Beter.

Wat doe je als de pH-strips van de patiënt op zijn?
Nursing stelde expert Erica Ruiter een aantal vragen over het toepassen van de richtlijn neusmaagsonde in de thuiszorg.
Lees meer >>

Arbowet

Sommige thuiszorgorganisaties gaven aan dat de zorgverzekeraar kan bepalen wie de handschoenen betaalt. Maar volgens jurist Wim Wickering van Zorg Zaken Groep is dat onjuist. De Arbowet verplicht werkgevers om ervoor te zorgen dat medewerkers veilig en verantwoord kunnen werken. Hieronder valt ook het aanschaffen van de juiste beschermingsmiddelen zoals handschoenen.

Gesprek

Als de situatie niet verandert, kunnen verpleegkundigen en verzorgenden het beste eerst een gesprek aangaan met hun werkgever, adviseert Conny Moons, adviseur bij de V&VN en expert Hygiëne voor Zorg voor Beter. Verder kunnen zij contact leggen met de verpleegkundige adviesraad (VAR), zorgadviesraad (ZAR), de cliëntenraad of de deskundige infectiepreventie van de organisatie. Wie juridische stappen wil nemen, kan een klacht indienen bij de Inspectie SZW over de arbeidsomstandigheden.

3 REACTIES

  1. Verder kunnen zij contact leggen met de verpleegkundige adviesraad (VAR), zorgadviesraad (ZAR), de cliëntenraad of de deskundige infectiepreventie van de organisatie,aldus Conny Moons van de V en VN. Dit zijn nou juist de organisaties die je niet moet benaderen,je moet juist de ondernemingsraad benaderen,die heeft medezeggenschap op het gebied van arbeidsomstandigheden dat ook wettelijk is vastgelegd in de Wet op de Ondernemingsraden(WOR)

  2. Lees alle reacties
  3. In mijn organisatie is dat altijd een punt van discussie geweest. Het argument was de hoge kosten…. ik heb zelfs met diesel handschoenen van de shell iemand moeten wassen. De client had aan zijn/haar plicht voldaan… maar is het ook werkbaar ? NEE ! Op een begeven moment kwam er toch handschoenen in de auto…. 1 doos per jaar voor parttimers en 2 dozen per jaar voor fulltimers 😉 Gelukkig hebben ze sinds een paar weken het licht gezien en nu kunnen we gewoon handschoenen krijgen… wellis waar liggen ze achter slot en grendel, maar je kunt er in ieder geval aankomen. Wat een gedoe…. ik heb immers alleen vervoer, handschoenen en mezelf nodig voor goede zorg te leveren. Mvrgr Joep

  4. Dit soort treurnis, inadequate bescherming van clienten en medwerkers, stimuleert het onaantrekkelijke imago van de thuiszorg.
    Wie dat werk gaat doen is bijkbaar ook nog gek genoeg om zelf handschoenen te kopen, is bijkbaar het idee van degenen die verantwoordelijk zijn voor werving en inzet.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.