Tips: dit doe je in de eerste uren na overlijden cliënt

Er is een handig stappenplan voor verzorgenden dat beschrijft wat je moet doen bij overlijden cliënt.
Tips: dit doe je in de eerste uren na overlijden cliënt
  • Bel de huisarts en de familie. De huisarts moet de dood formeel vaststellen en heeft een Verklaring voor overlijden af (bestemd voor de gemeente) en het zogeheten B-formulier (voor het Centraal Bureau voor de Statistiek).
  • Zorg er (samen met de familie) voor dat de overledene er netjes bijligt. Leg steeds goed uit wat je doet en waarom je dat doet.
  • Draag persoonlijke bezittingen over aan de nabestaanden.
  • Breng identificatiemateriaal aan op het lichaam van de overledene (bijvoorbeeld: patiëntensticker, polsbandje).
  • Als de overledene niet binnen drie uur door een uitvaartondernemers wordt opgehaald, start je met het koelen van het lichaam om bacteriegroei te remmen.
  • Wees er voor de nabestaanden: geef ze de mogelijkheid om over hun gevoelens te praten en bied troost.
  • Beantwoord (praktische) vragen van nabestaanden. Informeer ze over de mogelijkheden, maar dring niets op.
  • Bescherm jezelf tegen infecties.
  • Zorg voor een goede overdracht aan de uitvaartonderneming.
  • Deel je eigen gevoelens met collega’s, je manager, het thuisfront.
  • Zorg dat iemand van het team aanwezig is op de uitvaart.
  • Neem na een week of zes contact op met de familie om terug te kijken en te evalueren.

Dit tiplijstje hoort bij een artikel in de nieuwste Tijdschrift voor Verzorgenden en is gecontroleerd door experts. Klik hier voor een abonnement.

Op de hoogte blijven van handige tiplijstjes die je vakkennis vergroten? Abonneer je dan op de gratis nieuwsbrief.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.