Roddelen, werkstress en een gebrekkige communicatie op de werkvloer. Nursing geeft tips tegen een slechte sfeer op de afdeling.
Tips
– Praat niet over de gang van zaken in de wandelgangen en in de koffiekamer. Gebruik daarvoor het teamoverleg.
– Durf je mond open te doen tijdens het teamoverleg! Openheid creëert openheid.
– Roddel liever niet: een professional praat mét mensen, niet over mensen. Als je over anderen praat, vraag jezelf dan altijd af of je iemand er niet mee beschadigt.
– Gebruik humor in je werk, wanneer dat kan.
– Reflecteer: doe ik het goed? Kijk kritisch naar je eigen rol in het geheel.
– Ga pittige discussies niet uit de weg.
– Organiseer personeelsuitjes.
– Krijg je geen feedback? Vraag er zelf om!
– Wees assertief, niet agressief. Assertief zijn is je mening geven met respect voor de ander, niet alleen zeggen wat jij op je hart hebt.
– Volg indien nodig een cursus over leren communiceren. Op internet kun je speciale trainingen vinden voor communiceren in de zorg, waaronder www.gea-arentsen.nl, www.joecom.nl/trainingen/gezondheidszorg/, www.amc.nl/?pid=3713 en http://www.katho.be/sid-document.asp?deeltraject=1721&sid=24688.
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account